Spin-off UPV

Les empreses derivades (spin-off) permeten que les idees innovadores i les noves tecnologies sorgides als laboratoris de les universitats es convertisquen en empreses rendibles.

Any rere any, en el si de les nostres universitats sorgeixen idees innovadores que acaben convertint-se en empreses rendibles. Segons dades de la Xarxa d'Oficines de Transferència de Resultats d'Investigació (Xarxa OTRI), des del 2000 fins a l'any passat s'han creat a Espanya al voltant de 1.100 empreses derivades universitàries.

En l'actualitat aquestes empreses constitueixen un dels mecanismes més interessants per a la transferència de tecnologia i una finestra oberta a l'exterior que permet traslladar els resultats dels laboratoris d'investigació al mercat. Entre les institucions amb una aposta més ferma en aquest camp es troba la Universitat Politècnica de València.

En les empreses derivades, es posa a la disposició de l'empresa tant els resultats d'una investigació com el talent i la capacitat dels creadors. És un model que contribueix a la creació de teixit econòmic innovador i basat en el coneixement.

A aquestes empreses, unes participades per aquesta institució i unes altres no, la Universitat Politècnica de València els ofereix la marca Spin-off UPV, que permet reconèixer-les i diferenciar-les. Tota la gestió es duu a terme des del Centre de Suport a la Innovació, la Investigació i la Transferència de Tecnologia (CTT) i l'Institut Idees per a la Creació i Desenvolupament d'Empreses.

Actualment, la Universitat Politècnica de València participa en les empreses: Titania, Balmart, Das Phonotics, iPresas, Demanda Activa de Energía, Fentiss, AW Sensors i VLC Photonics.

Des dels seus laboratoris, es treballa en projectes d'allò més diversos: un sistema per a cercar vida a Mart (Das Photonics), avançats biosensors d'alta resolució per a la prevenció i el diagnòstic en salut (AW Sensors), nous equips d'alt rendiment per al sector aeroespacial (Fentiss) o circuits fotònics integrats per als xips del futur (VLC Photonics).

També destaquen un innovador sistema amb el qual es pot aconseguir un estalvi de fins al 30% de la factura elèctrica (Demanda Activa de Energía); el Tirant 3, un robot mòbil emprat per a projectar metall fos a l'interior de les canonades de les centrals nuclears i solucionar els problemes produïts per l'erosió i la corrosió (Titania); una avançada tècnica per a la prevenció d'incendis forestals (Balmart); o un programari per a garantir la seguretat de les preses (iPresas).

A més, hi ha altres tres empreses reconegudes com a empreses derivades, però sense la participació de la Universitat, que exploten tecnologia desenvolupada als laboratoris de la UPV. Es tracta d'Apeiron Medical, entre els èxits de la qual es troba, per exemple, Coolinside, un dispositiu que facilita la resecció quirúrgica assistida per radiofreqüència de teixits blans (fetge, renyó o pàncrees) minimitzant dràsticament la pèrdua de sang; AuroraSAT, que ha desenvolupat un programari que prediu anomalies en els satèl·lits de l'Agència Espacial Europea; i Ica2, que ofereix serveis de consultoria d'innovació i aplicacions en gestió del coneixement.

Al costat d'aquestes empreses, 17 projectes més estan en procés de convertir-se en empreses derivades de la Universitat Politècnica de València. Aquestes xifres no fan sinó reafirmar la importància que aquesta institució acadèmica atorga a la missió de transferència de coneixement i a la contribució per a la regeneració del teixit socioeconòmic del nostre entorn.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic