Nou sistema d'emergència

Investigadors de la UPV han dissenyat un nou sistema per a millorar l'eficiència i reduir el temps de desplegament dels equips d'emergència en els accidents de trànsit.

Un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València i la Universitat de Saragossa ha dissenyat un nou sistema que permetrà millorar l'eficiència i reduir el temps de desplegament dels equips d'emergència davant un accident de trànsit.

El sistema, denominat VEACON, està ideat fonamentalment per a un escenari futur, quan tots els vehicles incorporen tecnologia de comunicació sense fil, si bé avui podria implementar-se, per exemple, en telèfons intel·ligents, "que es connectarien via Bluetooth al port de diagnòstic OBD-II del vehicle, inclòs en tots els cotxes fabricats des de l'any 2000", apunta Pietro Manzoni, investigador del Grup de Xarxes de Computadors-DISCA de la UPV.

VEACON incorpora algorismes d'intel·ligència artificial que permeten gestionar de forma automàtica els accidents, processant de forma immediata tota la informació sobre el sinistre (punt exacte on s'ha produït, vehicles implicats, ocupants, etc.) i traslladar-la d'una manera ràpida fins als centres d'emergències.

"Actualment, els avisos d'accident es produeixen de forma manual, amb una trucada d'un altre conductor, per exemple. La nostra proposta permetria automatitzar-los; d'aquesta manera, els centres de control rebrien l'avís amb tota la informació en un interval de 15-20 segons, i es facilitaria així un desplegament d'ambulàncies, bombers, etc., més ràpid i eficient", explica Juan Carlos Cano, investigador del Grup de Xarxes de Computadors-DISCA de la Universitat Politècnica de València.

El sistema de processament d'informació dissenyat des de la UPV i el Grup INIT (Intelligent Networks and Information Technologies) de la Universitat de Saragossa recull les coordenades exactes de l'accident, la gravetat, els punts d'impacte en el vehicle, si aquest ha bolcat o no, el nombre d'ocupants, si ha saltat o no el coixí de seguretat, etc., "Comptar amb tota aquesta informació ajudaria a determinar amb més exactitud els recursos necessaris per a atendre el sinistre", afig Pietro Manzoni.

En el projecte ha col·laborat també la companyia Applus+ IDIADA, en les instal·lacions de la qual es van dur a terme diferents simulacions del rendiment i prestacions del sistema. "Els resultats de les proves realitzades en les instal·lacions d'IDIADA van confirmar la utilitat d'aquest sistema per a gestionar els serveis d'emergències i millorar l'atenció als accidentats. La tecnologia està disponible; només falta implementar-la en el mercat", apunten els investigadors de la UPV i la UZ.

El treball desenvolupat pel Grup de Xarxes de Computadors-DISCA de la Universitat Politècnica de València i el Grup INIT de la Universitat de Saragossa va ser publicat el passat mes de juliol en la revista Journal of Network and Computer Applications.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic