Un dels pares del CRISPR/Cas 9

L¿investigador Francisco J. Martínez Mojica serà investit dimarts, 19 de setembre, doctor 'honoris causa' per la Universitat Politècnica de València

[ 18/09/2017 ]

Dimarts, 19 de setembre del 2017, a les 11 hores, tindrà lloc l'acte d'investidura de Francisco J. Martínez Mojica com a doctor honoris causa per la Universitat Politècnica de València. El nomenament és una proposta de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agronòmica i del Medi Natural. Actuaran com a padrins de la cerimònia Ricardo Flores, investigador de l'Institut Universitari Mixt de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes (CSIC-UPV), i Vicente Conejero, professor emèrit del Departament de Biotecnologia de la UPV.

Francisco J. Martínez Mojica (Elx, 1963) es va llicenciar en Biologia a la Universitat de València el 1986, i una dècada després es va incorporar a la Universitat d'Alacant com a professor titular, on va fundar un grup de recerca en microbiologia molecular, centrat en l'estudi de les seqüències CRISPR (Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats), de les quals va ser el descobridor inicial.

"La història comença al port mediterrani de Santa Pola"

Mojica va saber assignar correctament a aquesta seqüència el paper fisiològic que exerceix. I és que, juntament amb unes proteïnes associades, la seqüència forma el sistema CRISPR/Cas que, convenientment manipulat, serveix per a modificar de forma molt específica, precisa i senzilla, genomes de tota mena, també l'humà. Les aplicacions d'aquesta tècnica en biomedicina i biotecnologia són pràcticament il·limitades.

El 2015, la revista Science va considerar que era el descobriment de l'any. I el 2016, Eric S. Lander, investigador del MIT, va publicar l'article titulat "The Heroes of CRISPR", en el qual reivindicava la contribució clau de Mojica en aquest descobriment científic. "La història comença al port mediterrani de Santa Pola", va escriure Lander textualment. D'aleshores ençà, no han cessat els guardons i reconeixements a la seua tasca, entre els quals cal fer esment del Premi Jaume I de Recerca Bàsica (2016) i el Premi Albany (2017).

Acte d'obertura del curs 2017-2018

La cerimònia s'emmarca en l'acte d'obertura del curs acadèmic 2017-2018, en el qual s'inclou la investidura dels nous doctors que han llegit la tesi els últims anys. Així mateix, durant l'acte es lliurarà la Medalla de la Universitat Politècnica de València al Col·legi Major Sant Joan de Ribera.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom