Projecte GALAHAD

La UPV desenvolupa un sistema d'anàlisi d'imatge per a millorar i abaratir el cost de la detecció del glaucoma

[ 27/07/2017 ]

Un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) liderat pel CVBLab (Computer Vision and Behaviour Analysis Lab)-I3B està participant en el desenvolupament d'un nou sistema de baix cost i alta resolució per a la detecció del glaucoma.

Aquest és l'objectiu principal del projecte europeu GALAHAD (Glaucoma Advanced, Label Free High Resolution Automated OCT Diagnostics), coordinat per l'empresa britànica Gooch & Housego i que s'estendrà fins al final del 2019.

El 2020, 11,2 milions de persones patiran ceguesa com a conseqüència del glaucoma

Segons dades de l'Associació Mundial del Glaucoma (WGA n'és la sigla en anglès), aquesta malaltia és, actualment, la segona causa més comuna de ceguesa. No en va, es calcula que 4,5 milions de persones a tot el món són cegues com a conseqüència del glaucoma, i per al 2020, les previsions se situen en 11,2 milions.

El glaucoma està provocat per un augment patològic de la pressió intraocular, que fa que l'ull vaja perdent visió de manera progressiva. En aquest sentit, la detecció primerenca és essencial per a limitar la discapacitat visual i prevenir-ne la progressió cap a una discapacitat visual severa o la ceguesa.

Tomografia per coherència òptica

L'equip ideat en el marc d'aquest projecte per a ajudar a la detecció del glaucoma és un nou sistema de tomografia per coherència òptica. Actualment, els centres de diagnòstic ja disposen d'aquesta tecnologia, si bé, segons apunten els investigadors de la UPV, un equip d'alta resolució resulta molt car. "El nostre objectiu", apunta Valery Naranjo, directora del CVBLab-I3B de la UPV, "és abaratir costos i aconseguir una alta resolució d'imatge que ajude al diagnòstic precoç d'aquesta patologia".

La principal novetat del nou sistema GALAHAD consisteix en la incorporació d'una font de llum supercontínua de gran ample de banda, clau per a aconseguir una alta resolució d'imatge amb informació de polarització a un cost raonable.

Sandra Morales, investigadora del CVBLab-I3B, afirma que "el sistema mesurarà les capes de la retina i identificarà característiques significatives que contribuiran a la detecció precoç del glaucoma. Ja s'han realitzat estudis clínics que indiquen que el gruix de certes capes pot conduir al diagnòstic d'aquesta malaltia".

Algorismes per a l'anàlisi d'imatge

El treball de l¿equip d¿investigadors de la UPV se centra en el desenvolupament del sistema d'anàlisi d'imatge, a partir de l'aplicació d'avançats algorismes que permetran realitzar un estudi exhaustiu de cada imatge adquirida amb el nou dispositiu. Amb aquesta finalitat, combinaran tècniques computacionals maquinari-programari que permeten dur a terme els càlculs en el menor temps possible i amb un cost assumible.

"Aquest sistema", afig Naranjo, "és fonamental per a segmentar diferents capes de la retina en profunditat i extraure¿n informació sobre el gruix, la deformació, etc.". A més, incorporarà un ampli banc d'imatges, tant de pacients sans com de pacients malalts, que permetrà el seu entrenament de manera automàtica.

Així, davant d¿un nou cas, els algorismes desenvolupats pels investigadors del CVBLab-I3B ajudaran a destriar si es tracta un pacient afectat per glaucoma o no. "Per al personal mèdic", conclou Naranjo, "serà totalment transparent. El sistema oferirà un diagnòstic automàtic, advertint-li d'una possible afecció per glaucoma¿.

Personal investigador de l'iTEAM i l'INCO2-DSIC completen l'equip de la UPV

En l'equip de la UPV, a més del CVBLab-I3B, participa també professorat d'altres grups de recerca, com José Manuel Mossi i Francisco José Martínez, de l'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia (iTEAM-UPV), i Antonio M. Vidal, pertanyent al Grup Interdisciplinari de Computació i Comunicacions (INCO2-DSIC).

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC