- -
UPV
 

Atlantic II

Hyperloop UPV, la Universitat de Purdue (Estats Units) i la consultora europea Altran inicien la construcció del prototip del tren del futur

[ 29/05/2017 ]

Després d'aconseguir els premis de Disseny de Concepte i Millor Subsistema de Propulsió en l'SpaceX's Hyperloop Pod Competition Design Weekend de Texas (Estats Units) -un certamen ideat per Elon Musk, fundador de Tesla i creador de Paypal, per a impulsar un revolucionari mitjà de transport de passatgers i mercaderies que permeta viatjar a més de 1.100 km/h-, l'equip de Hyperloop UPV ha començat ja a treballar en la construcció del prototip del tren del futur.

I no ho farà a soles. Arran de l'èxit en el Design Weekend, el grup de la Universitat Politècnica de València (UPV) -un dels 44 adscrits a la plataforma Generació Espontània UPV, que promou el desenvolupament d'activitats extracurriculars amb l'objectiu de fomentar el talent i la iniciativa dels estudiants- va ser convidat a la Pod Competition 1 a Los Angeles (Califòrnia, EUA), on va conèixer l'equip de la Universitat de Purdue (Indiana, EUA), que va acabar entre els 10 primers del certamen.

Allí, tots dos equips van decidir unir-se i combinar els seus talents, amb la qual cosa van donar lloc a la primera col·laboració universitària transatlàntica per a desenvolupar un prototip de Hyperloop, que han denominat Atlantic II.

La Pod Competition 2, del 25 al 27 d'agost

Ara mateix tots dos grups hi treballen a contrarellotge, ja que SpaceX ha seleccionat el disseny realitzat per Hyperloop UPV -un equip que integra ja més de 30 emprenedors i estudiants universitaris- per a participar en la Pod Competition 2.

Aquesta tindrà lloc del 25 al 27 d'agost d'enguany, i s'hi presentarà el prototip funcional del tren a escala per a un passatger, que circularà a velocitats entre 150 i 350 km/h, levitant en un tub quasi al buit que travessa la pista d'1,5 quilòmetres que l'empresa SpaceX ha construït enfront de la seua pròpia seu.

Suport d'Altran, Nagares, Istobal, l'ETSED-UPV i Marca Espanya

Mentrestant, no paren de sumar-se suports al projecte. Així, fa pocs dies, la consultora tecnològica europea Altran va anunciar la seua col·laboració per a donar-hi suport tecnològic i aportar-hi la seua experiència en l'àmbit de l'R+D.

També altres empreses com Nagares i Istobal, junt amb institucions com ara l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria del Disseny de la UPV o Marca Espanya, han mostrat ja suport a la iniciativa.


Juan Vicén, responsable de Comunicació de Hyperloop UPV, assenyala que actualment "cerquem patrocinadors per a portar avant el projecte d'aquest primer prototip. Per a les empreses, es tracta d'una oportunitat de participar en un projecte d'alt impacte, rebre molta visibilitat i posicionar-se en un nou mercat que farà parlar molt".

Què és Hyperloop?

Hyperloop és una idea de transport basada en un sistema de tubs de grans dimensions al buit, pels quals circulen unes càpsules (pods) similars a les utilitzades en els supermercats per a succionar els diners, però a velocitats superiors als 1.000 km/h i amb capacitat per al transport de passatgers o de càrrega.

"Aquest sistema", comenta Daniel Orient, Director Tècnic de Hyperloop UPV, "faria possible importants connexions industrials com ara Algesires-Hamburg en només 3 hores, o Madrid-París en 1. Un altre dels grans avantatges que tindria seria evitar llargues esperes a les zones d'embarcament".

L'objectiu: un transport més sostenible i eficient

L'objectiu final de Hyperloop és millorar la sostenibilitat i l'eficiència dels sistemes de transport actuals, tot posant l'accent en la intermodalitat, la unió intel·ligent entre sistemes diversos per a aconseguir millores significatives a nivell global.

Com indica David Pistoni, team manager de Hyperloop UPV, l'equip pensa també en Horitzó 2020, un programa d'ajudes europees a projectes que impulsen l'economia i la tecnologia sostenible a Europa, i en el qual Hyperloop UPV encaixa sens dubte: "Continuarem treballant dur perquè aquesta revolució del transport es faça realitat en un futur pròxim. Encara que puga semblar ciència-ficció, Hyperloop està molt prop, i volem que Europa estiga al capdavant del seu desenvolupament".


Més informació

Notícies destacades


HARNESSTOM HARNESSTOM
L'IBMCP (UPV-CSIC) lidera un projecte internacional per a millorar la qualitat, el sabor i la resistència de la tomaca
Quin GPS és més precís? Quin GPS és més precís?
Un estudi liderat per l'ai2-UPV assenyala les millors opcions per a 'runners' i les actuals diferències per sexe i lloc a l'hora de triar dispositiu
Ecotrophelia España 2020 Ecotrophelia España 2020
L'equip UPV format per María Cabrera, Lucía Cano, Laura Junco, Marta Maravilla i María Rovira aconsegueix el 2n premi amb Tuliva
Càncer de pròstata Càncer de pròstata
Desenvolupen una nova nanomedicina teranòstica més eficient i menys agressiva que la quimioteràpia convencional
"El futur de l'automòbil és eclèctic, no elèctric" "El futur de l'automòbil és eclèctic, no elèctric"
Experts internacionals auguren en THIESEL, almenys, una dècada més als actuals motors de combustió interna
Joint Beyond 5G Research Initiative Joint Beyond 5G Research Initiative
La UPV inicia amb 10 socis europeus la investigació per a dissenyar el 6G, el sistema destinat a acabar amb les estacions base de les xarxes mòbils

EMAS upv