La Universitat Politècnica de València va aconseguir el primer lloc en la categoria d'Urban Concept-dièsel en la Shell Eco-marathon Europe 2012, que va tenir lloc recentment a Rotterdam (Holanda). L'Urban Spirit II, el vehicle amb el qual la UPV va competir en aquesta categoria, va aconseguir una marca de 242 quilòmetres recorreguts amb un litre de combustible.
El nou Urban Spirit II incorpora tecnologia de vehicles de categoria FIA GT1 World Championship. Està construït en fibra de carboni, fibra de vidre i kevlar amb una estructura de niu d'abella d'alumini. Els components mecànics estan realitzats sobretot en titani. En la part aerodinàmica, alumnes d'últim curs d'Enginyeria Aeronàutica han realitzat nombroses anàlisis per a reduir el coeficient de resistència aerodinàmica i complir la normativa de la carrera.
Quant a la motorització, utilitza com a combustible el dièsel, no té accelerador mecànic, sinó que accelera segons quatre cartografies prèviament emmagatzemades en una unitat de control i que determinen una forma de funcionament a voluntat del pilot.
L'equip està integrat per l'Institut Universitari CMT-Motors Tèrmics de la UPV, el Grup d'Investigació i Gestió del Disseny, el Centre de Formació Permanent, el Centre de Suport Tecnològic (CST) i alumnes de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria del Disseny i l'Escola Tècnica Superior d'Enginyers Industrials.
La Universitat Politècnica de València va participar també en la categoria de Prototips-etanol, amb l'IDF 12, vehicle dissenyat per investigadors de l'Institut de Disseny i Fabricació, juntament amb un grup d'alumnes del campus d'Alcoi de la UPV. L'equip UPV-Campus d'Alcoi IDF TEAM es va classificar en cinquè lloc i primer entre els equips espanyols de la categoria, amb una marca de 831 quilòmetres recorreguts amb un litre de combustible.
L'IDF 12 està fabricat íntegrament en fibra de carboni per infusió, el seu combustible és etanol 100 i té un motor de 25 cc amb injecció electrònica, llandes lenticulars i transmissió per corretja. Té una longitud de 3,10 m, una amplària de 0,6 m, una altura de 0,625 m i un pes inferior a 40 kg.
El xassís és un monocasc de fibra de carboni que inclou també a l'interior una estructura de niu d'abella de fibra de vidre i paper fenòlic per a separar el compartiment del motor i el del conductor. Mentre, els components mecànics estan realitzats amb alumini aeronàutic i titani.
Notícies destacades