Obertura de curs 2026-2027
José Capilla: "La matrícula de grau ha crescut més d'un 33 per cent en deu anys i de màster un acumulat del 35 per cent"
[ 10/09/2026 ]
Un total de 13.000 persones integren la llista d’espera per a estudiar un grau a la Universitat Politècnica de València (UPV). És una de les dades que ha destacat el rector, José Capilla, en el discurs de l’acte solemne d’obertura del curs acadèmic 2026-2027. Capilla ha apuntat que “la matrícula de grau ha crescut més d’un 33 per cent en deu anys. I els resultats de la matrícula en programes de màster són també excel·lents, amb un creixement estimat del 15 per cent respecte del curs anterior, i un acumulat del 35 per cent”. En el curs que ara comença el nombre d’estudiants de grau que s’han matriculat és de 28.065, a falta de les dues crides de la llista d’espera. I en el cas d’estudiants de màster en són 7.453, fins que es complete la fase 3, que acaba el 15 de setembre.
El començament de les classes “en el primer centre universitari d’una universitat espanyola situat a la Xina”, el Beihang València Polytechnic Institute a Hangzhou, ha fet que, per primera vegada, el rector haja inclòs el xinès mandarí en el discurs.
Davant de les catàstrofes naturals ocorregudes a l’estiu, en el discurs, Capilla ha recordat “la importància del coneixement científic, la prevenció, la planificació i la cooperació internacional. La UPV continuarà treballant per a contribuir a comprendre millor els riscos, anticipar les conseqüències i desenvolupar solucions que protegisquen les persones, les infraestructures i el territori”. I també ha fet referència a la importància del paper de la Universitat en la revolució de la intel·ligència artificial, que requereix “reforçar la qualitat de la formació i les capacitats genuïnament humanes”. En l?enllaç podeu veure el vídeo complet de l’acte, celebrat al Paranimf.
Màxim històric en R+D+I
Prèviament, el secretari general, Josep Antoni Claver, en la memòria del curs passat, ha destacat l’impacte de la UPV en diversos àmbits. Ha apuntat que la UPV va aconseguir, l’any passat, “un nou màxim històric en els ingressos derivats de les activitats d’R+D+I, que van superar els 120 milions d’euros, la qual cosa suposa un increment d’11 milions d’euros respecte de l’exercici anterior”.
Després ha arribat el moment del reconeixement a l’esforç, la investigació i també de les fotos i la il·lusió familiar. S’ha investit 19 nous doctors i doctores. S’han reconegut amb premi 36 tesis doctorals, s’han distingit 40 sexennis d’investigació i 86 persones han guanyat la càtedra.
“És cosa de tots”
La lliçó inaugural l’ha impartida el catedràtic del Departament de Comunicació Manuel Esteve Domingo, jubilat de les tasques docents. Amb el títol de “Ciberseguretat i ciberdefensa: reptes compartits davant de les amenaces en el ciberespai”, Esteve ha volgut “conscienciar que la ciberseguretat i la ciberdefensa és cosa de tota la ciutadania, perquè les amenaces són compartides entre els sistemes civils i militars. Els ciberatacants moltes vegades exploten les vulnerabilitats dels sistemes civils per a atacar, per exemple, infraestructures crítiques”. El 90 % dels ciberatacs es basen en els correus electrònics que tenen un annex amb contingut maliciós, per això “hi hem de ser especialment acurats, a més de les mesures tecnològiques de monitoratge i alerta que han de desplegar les diferents organitzacions”.
Un aplaudiment ha sigut la resposta del públic quan Esteve ha volgut “recordar les persones que pateixen un atac de guerra híbrida a Ceuta, perquè m’agrada acostar la universitat a la societat i la societat a la universitat”.
En la seua intervenció, José Luis Díez Climent, vicepresident segon i conseller de Presidència de la Generalitat, s’ha mostrat “admirat per tant de talent” reunit al Paranimf i ha assenyalat la importància de la UPV com a “capdavantera a l’hora de consolidar el territori com un dels més atractius del món per a invertir i crear riquesa”.
El rector, José Capilla, ha tancat l’acte amb el seu discurs i ha donat les gràcies en quatre idiomes. Mentre sonava el centenari Gaudemaus Igitur, la comitiva acadèmica ha abandonat el Paranimf per a començar, amb il·lusió, la carrera d’un nou curs.
Notícies destacades
Encara queden places
Ets a temps de sol·licitar l'accés a dos títols de la UPV: el Grau en Ciències Ambientals (Gandia), i el Grau en Conservació i Restauració de Béns Culturals (València)
Prop de l'excel·lent
Tres edificis del campus de Vera han aconseguit la màxima categoria d'eficiència energètica, després de la realització d'obres de millora
Ronda d'inversió històrica
iPronics aconsegueix 108 milions d'euros per a construir la infraestructura fotònica de la intel·ligència artificial
Rendiment i riscos per cas particular
Hernández-Orallo (VRAIN-UPV/ValgrAI) lidera un estudi internacional publicat en Science que planteja un canvi profund en l'avaluació dels sistemes d'IA
Doblet històric
El FSUPV Team conquesta Formula Student Àustria i reafirma el lideratge mundial de la UPV en enginyeria universitària
Apunta-t'hi!
Fotografia, disseny audiovisual, edició de vídeo, gestió cultural, art contemporani... Inscriu-te en els cursos de cultura de setembre i octubre