Quasi quatre anys de treball i un projecte de dinamització i formació a gran escala en tot el territori espanyol per a promoure un canvi de mentalitat en la investigació: enfocar-la tenint en compte des d'un primer moment les potencials necessitats de la societat. Ha sigut el leit motiv que ha guiat al Programa DINA-ITC, promogut pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats (MCIU) i realitzat pel CSIC, sota la direcció cientificotècnica de l'Institut de Gestió de la Innovació i del Coneixement (ENGINY), centre mixt del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i la Universitat Politècnica de València (UPV). És el primer programa d'aquestes característiques promogut a nivell nacional.
El projecte es tanca després d'haver elaborat diversos tipus de materials (informes, cursos, audiovisuals) i organitzat diferents tipus d'activitats en tot el territori espanyol per a generar un canvi cultural en el sistema científic i la seua relació amb la innovació, contribuint a augmentar la implicació del personal investigador i docent en els processos d'intercanvi i transferència de coneixements (ITC) amb els agents socials.
En total, s'han celebrat 20 cursos de formació, que han abordat 60 temes diferents en modalitats presencials o en línia, i dels quals s'han pogut beneficiar 400 alumnes; i 10 seminaris dinamitzadors, en els quals han participat més de 530 persones. Tant els cursos com els seminaris i trobades han sigut dirigits a directius i gestors de projectes, personal investigador, professorat i estudiants de doctorat. Les principals temàtiques que ha abordat DINA-ITC han sigut els conceptes bàsics sobre innovació i la relació ciència-innovació, quines eines són útils perquè tant el personal investigador com els directius i professionals de gestió puguen dur a terme la difusió dels seus coneixements i quines habilitats personals i interpersonals són les adequades per als professionals que es dediquen a això.
Elena Castro, membre d'ENGINY i investigadora principal del projecte DINA-ITC, ha comentat, durant la presentació de resultats del programa, celebrada avui a la Universitat Politècnica de València, que “sempre hem tingut al cap als estudiants de doctorat i joves investigadors. Hem volgut transmetre que l'excel·lència i la rellevància no estan renyides, sinó que, en la majoria dels casos, aqueixa aliança dona lloc a preguntes i experiències molt apassionants”. Castro també ha incidit en què “respondre al que ens demana la societat proporciona moltes alegries i satisfaccions, val la pena. Si, a més, tenim el suport de la universitat i l'impuls de la direcció del nostre institut, podem compartir els esforços de valorització social tot anirà molt millor, encara que el compromís real és el que assumim cadascun de nosaltres”.
Després de quatre anys de treball de DINA-ITC, s'ha aconseguit recopilar una sèrie d'informes i recursos bibliogràfics relacionats amb la valorització social de la investigació, així com generar més de 60 audiovisuals relatius a experiències singulars.
Durant l'esdeveniment, la directora general de Transferència de Coneixement i Planificació del MCIU, Elisa Rivera, ha destacat la rellevància que DINA-ITC ha tingut com a instrument per a l'elaboració dels plans de transferència per a les diferents comunitats autònomes. “Gràcies al programa i les activitats organitzades en el marc de DINA, hem pogut mapear els instruments de transferència de les comunitats autònomes i veure quines són les seues necessitats i gaps per a continuar treballant en elles”, ha explicat Rivera. “En termes generals, Espanya està en llocs de transferència de coneixement que no ens corresponen i això és el que hem volgut canviar amb DINA-ITC”.
L'acte de presentació ha estat presidit per Ana Castro, vicepresidenta d'Innovació i Transferència del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i inaugurat per Salvador Coll, Vicerector d'Innovació i Transferència de la UPV, que ha descrit el Programa DINA-ITC com un treball “rigorós, complex i estratègic” i ha destacat el seu enfocament integral.
Notícies destacades