- -
UPV
 

Projecte europeu LiveSeeding

La UPV treballa en noves llavors ecològiques de pimentó blanc, carlota morada i coliflor adaptades al canvi climàtic

[ 28/03/2024 ]

La Universitat Politècnica de València, a través de l’Institut COMAV, està treballant en el desenvolupament de noves llavors ecològiques de pimentó blanc, carlota morada i coliflor adaptades al canvi climàtic. Ho fa en el marc del projecte europeu LiveSeeding.

Per aconseguir el seu objectiu i obtenir aquestes noves llavors ultraresilients, el COMAV de la UPV ha posat en marxa dos nous laboratoris d'innovació participativa –laboratoris vius– de llavors. L’un a Villena, on estan valorant i millorant ecotips locals de pimentó blanc i carlota morada, i col·laborant amb productors i consumidors de la comarca per a la multiplicació eficient de llavor ecològica, i el suport de l'Ajuntament de Villena. I l’altre a València, on s'estan seleccionant de manera participativa les millors varietats tradicionals de coliflor (Brassica oleracea var. botrytis) adaptades a les noves condicions de canvi climàtic.

Així, aquest projecte permetrà obtenir llavors ecològiques de varietats tradicionals d'alta qualitat i més ben adaptades a les actuals exigències climàtiques, cosa que afavorirà la diversificació genètica del sistema agroalimentari i el farà més resilient. “I per a això és fonamental el treball que estem duent a terme amb agricultors, cooperatives, consumidors, etc. en el marc d'aquests nous laboratoris participatius, els living labs (laboratoris vius) de llavors que hem posat en marxa”, destaca Adrián Rodríguez Burruezo, investigador del COMAV i líder del projecte a la UPV.

En aquests innovadors laboratoris vius, des d'associacions de petits i mitjans agricultors, fins a bancs de llavors comunitaris locals, podran seleccionar, millorar i multiplicar eficientment la llavor dels seus propis materials per a la producció ecològica. A més, permetran connectar també les empreses de llavors més convencionals amb la producció ecològica.

Pròxims passos

De cara als pròxims mesos, l'equip del COMAV, juntament amb agricultors vinculats als dos laboratoris vius, treballarà en la selecció d'ecotips de pimentó blanc, carlota morada i coliflor adaptats a inputs baixos. A més, analitzaran també diferents metodologies de desinfecció i maneig de llavors hortícoles concordes a les exigències de la producció ecològica.

El projecte LiveSeeding està liderat per FiBL Europe. Finançat per la Comissió Europea, a través del programa Horitzó Europa, compta amb la participació d'un total de 37 socis de 14 països de la UE, Suïssa i el Regne Unit, i conclourà el 2026.

Notícies destacades


Picasso, Warhol, Capa, Miró, Chillida... a la UPV Picasso, Warhol, Capa, Miró, Chillida... a la UPV
La Sala Josep Renau de la Facultat de Belles Arts acull una exposició extraordinària, fins al 25 de maig, amb autèntiques joies de les col·leccions del MACVAC i la Galeria Espai Nivi
Setmana d'estrenes en UPV Pódcast Setmana d'estrenes en UPV Pódcast
'Ciberseguridad en la UPV', 'Lágrimas de Gen Z', 'Maceta y escuadra' i nova temporada de 'Revisado por pares' són els nous espais sonors que no et pots perdre
Fins a 900 euros Fins a 900 euros
Oberta la convocatòria d'Ajudes d'Acció Social per a estudiants UPV del curs 2024-2025
Acte de Recepció del Consell d'Estudiants Acte de Recepció del Consell d'Estudiants
Elena García Lleó, presidenta del Consell d'Estudiants de la UPV, centra la legislatura a protegir l'estudiantat de la situació de vulnerabilitat actual
Amb l'obra 'Akoustic Suport' Amb l'obra 'Akoustic Suport'
Julia Rodrigo Cano, alumna de l'ETSEADI-UPV, guanya l'XI Premi Artesania de la Comunitat Valenciana en la categoria Nous Talents
H140 H140
HORUS UPV, equip pertanyent a Generació Espontània, presenta el nou prototip del seu vehicle aeri autònom



EMAS upv