Cristina De Middel, Alumni Destacada 2023

"Descarta les imatges que enguls sense mastegar, cerca les que et repten, perquè el camí fàcil ens condueix a la manipulació"

[ 23/01/2024 ]

La prestigiosa fotògrafa Cristina de Middel Puch ha sigut reconeguda aquest migdia amb el Premi Alumni Destacada 2023, guardó que la Universitat Politècnica de València (UPV) atorga des del 2016 al/a la membre del col·lectiu Alumni més rellevant per la seua trajectòria professional i personal, el seu reconegut prestigi, la seua labor social, i per haver contribuït, de manera notòria, a la promoció de la imatge i els fins de la UPV.

Premi Nacional de Fotografia, entre els seus múltiples reconeixements

Llicenciada en Belles Arts (2001) a la Facultat de Belles Arts, De Middel va ser nominada al Deutsche Börse el 2013 per la publicació del seu fotollibre Afronautas, que relata la història del breu programa espacial de Zàmbia a Àfrica del Sud. Aquell mateix any, l'impacte i la qualitat de la citada obra li van valdre la consecució del premi Infinity del Centre Internacional de Fotografia.

Entre els seus nombrosos reconeixements, sens dubte, cal ressaltar també el Premi Nacional de Fotografia 2017, atorgat pel Ministeri de Cultura d'Espanya, que va destacar la seua capacitat per a replantejar els límits de la realitat del llenguatge fotogràfic, demostrant la seua habilitat per a desafiar les convencions i obrir noves possibilitats en els àmbits de la fotografia documental i artística.

La seua influència en el sector queda patent el 2022, quan la prestigiosa agència Magnum, fundada per Henri Cartier-Bresson i Robert Capa, la va elegir com a nova directora. A la fi d'aquell mateix any, la seua trajectòria personal i artística va ser reconeguda per la Facultat de Belles Arts de la UPV amb la Medalla de Sant Carles.

Convidada a comissariar festivals com Lagos Photo, PhotoEspaña i San José Photo a l'Uruguai, Cristina ha publicat 14 llibres de fotografia, i el seu treball s'exhibeix constantment en diferents institucions i espais. Així mateix, també és membre de la junta directiva de la Deutsche Börse Photography Foundation, i forma part del consell de Vist Projects, plataforma de suport a la narrativa visual llatinoamericana.

“És tornar a casa, convertida en una altra persona, i parlar amb la Cristina de fa 22 anys. És molt emocionant”

De Middel, que també ha inaugurat aquest migdia la seua exposició “Graus de domesticació” (una mostra d'11 fotografies que pot gaudir-se des d'avui mateix al Saló Blau de la Facultat de Belles Arts, amb accés lliure), s'ha mostrat feliç pel reconeixement al lloc “on va començar tot. És un honor i, alhora, un activador d'un munt de records, de nostàlgia… És tornar a casa, convertida en una altra persona, i parlar amb la Cristina de fa 22 anys. És molt emocionant”.

La fotògrafa, a qui la presidència de Magnum no l’ha feta abandonar el treball de camp –“seguisc molt connectada amb el procés creatiu, tenint idees i desenvolupant-les; això sí, ara he de compaginar-ho amb prendre decisions d'empresa. A costa de la meua salut, se m'ha estirat una miqueta més el cervell”–, manté la seua lluita per potenciar el pensament: “L'eix del meu treball és lluitar contra aquesta deriva que cerca cada vegada més una audiència que pense menys i siga més manipulable. Qualsevol imatge que t'enguls sense mastegar, descarta-la. Cerca imatges que et situen en punts una mica més complicats, que et repten, que et facen pensar, i potser això consisteix a posar-te imatges amb les quals no estàs d'acord d'entrada. Cal posar les coses una mica difícils, perquè el camí fàcil ens condueix a la manipulació, a la propaganda i a les coses que passen després en aquest país”.

Respecte a l'actual irrupció de la intel·ligència artificial, De Middel reconeix ara mateix estar “en mode gat amb totes les ungles fora, perquè veig una eina molt potent en mans d'una societat que no ha fet l'entrenament. Sense voler fer associacions literals, és com donar-li una metralleta a un ximpanzé. Si encara no sabem llegir les imatges i ser conscients del poder que poden tenir, obrir el ventall a fer que tot siga possible sense saber molt bé on estan els límits, em sembla molt perillós. En el futur, quan hàgem après –si aprenem– a controlar això, pot ser una eina útil, però ara, el que veig és que aquesta mar en la qual anem a la deriva s'ha convertit de sobte en un oceà”.

Un palmarès d'excepció

Amb aquest reconeixement com a Alumni Destacada 2023, el nom de Cristina de Middel s'uneix al de les vuit persones predecessores: Carlos Ledó (enginyer agrònom i director general d'Idai Nature / 2016), Enrique Belda (enginyer de camins, canals i ports, i subdirector general de Sistemes d'Informació i Comunicacions per a la Seguretat del Ministeri de l'Interior / 2017), José Vicente Tomás (enginyer tècnic industrial guardonat, fundador de Kerajet i Premi Jaume I / 2018), Sara Perales (enginyera tècnica industrial i fundadora de Green Blue Management / 2019), Ramón Esteve (arquitecte, elegit per Forbes com una de les 100 ments més creatives i guardonat amb el premi Land Rover Born per la rehabilitació de l'edifici de Bombes Gens / 2020), Rocío Cortés (administradora i directora d'empreses, i fundadora de MundoArti / 2021), Regina Monsalve (enginyera tècnica en explotacions agropecuàries, i presidenta del Col·legi d'Enginyeres i Enginyers Tècnics Agrícoles de València i Castelló / 2022 ex aequo) i Raúl Polit (arquitecte i membre del Laboratori de Propulsió per Jet de la NASA / 2022 ex aequo).

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom