La UPV ha aprovat la seua nova Normativa de convivència universitària i de règim disciplinari, els principis inspiradors de la qual són el respecte a les persones en la seua diversitat; als béns, els recursos i els espais comuns de la universitat, inclosos els àmbits virtuals; la llibertat d'expressió, l'eliminació de tota forma de violència i la transparència, entre d'altres.
La Normativa adapta la Llei espanyola de convivència universitària del 2022, (que supera la llei preconstitucional que continuava vigent), així com el marc per a la convivència acordat per totes les universitats públiques valencianes.
D'altra banda, la Normativa incorpora com a annexos dos documents ja aprovats per la UPV: el Protocol d'actuació en els supòsits d'assetjament sexual, assetjament per raó de sexe, assetjament per orientació sexual i assetjament per identitat i expressió de gènere, i el Procediment d'actuació davant de situacions de conflicte interpersonal i assetjament laboral (assetjament psicològic).
Iván Cabrera, director de l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de la UPV, explica que la Normativa de convivència de la UPV ha sigut elaborada per representants d'estudiants, PAS i PDI, i assenyala que la norma inclou més referències a l’alumnat, “pel motiu que el comportament del PAS i PDI se subjecten ja a una altra legislació, com l'Estatut de Treballadors”.
La Normativa recull tres tipus de faltes: les lleus, com pot ser utilitzar instal·lacions sense autorització; les greus, com apoderar-se d'exàmens o accedir sense permís als sistemes informàtics de la Universitat, i les molt greus, com les quintades vexatòries o la suplantació de la identitat.
Estableix com a sanció mínima l'amonestació privada i, com a màxima, tres anys d'expulsió. Les accions que siguen constitutives de delicte no es dirimeixen per aquestes vies, sinó que es remeten a les autoritats competents.
La Normativa estableix procediments diferenciats segons dos tipus de situacions: les originades per falta d'honestedat acadèmica, com copiar en un examen, i les causades per conflictes interpersonals.
En els casos de problemes per falta d'honestedat acadèmica, l'assumpte es comunicarà a la direcció d'estudis o subdirecció del centre o departament del qual depenga la titulació, que el farà arribar a l'organisme instructor, que podrà emetre un veredicte; en les situacions de conflictes interpersonals, és la Defensoria Universitària qui coneix i instrueix l'expedient.
Abans d'emetre un veredicte, tots dos organismes instructors oferiran a les parts afectades l'oportunitat d'arribar a un acord, a través de la mediació. En aquest cas, es remetrà l'assumpte a la Comissió de Convivència.
La Comissió de Convivència és l'òrgan col·legiat que representa la comunitat universitària, i al qual li correspon fomentar i vetlar per la cultura del respecte i la pau.
L'acord assolit a través d'aquesta Comissió tractarà de reparar el mal ocasionat, serà secret i suposarà l'arxivament de l'expedient. Si no s'aconsegueix l’acord, es continua la tramitació de l'expedient disciplinari.
Iván Cabrera considera fonamental que la comunitat universitària conega aquesta Norma, “especialment els seus principis positius, basats en el respecte, ja que defineixen com és la universitat que volem”.
Notícies destacades