Un equip dirigit per José Antonio Gil Gómez (Universitat Politècnica de València) i Inmaculada Montoya Castella (Universitat de València) ha desenvolupat emoWELL, un videojoc que ajuda a millorar la gestió emocional en adults emergents, és a dir, en gent jove d’entre 18 i 25 anys.
emoWELL es basa en un model psicològic i fa servir una narrativa immersiva: un viatge en tren amb parades simbòliques on s’aborden reptes emocionals comuns en l’etapa vital de la joventut. A través d’activitats interactives, els participants aprenen a identificar, comprendre i manejar les emocions de manera més saludable/eficaç.
En l’estudi van participar 114 estudiants universitaris, dividits en un grup experimental (que han usat emoWELL) i un grup control. Les persones que van jugar al videojoc van mostrar una millora en la capacitat per a parar atenció a les seues emocions. Així mateix, van reduir significativament l’ús d’estratègies que, en lloc d’ajudar, tendeixen a empitjorar el malestar emocional o a dificultar el benestar a llarg termini, com ara reprimir les emocions. També van acceptar més bé les seues emocions i van aconseguir controlar-les més. A més, l’equip de la UPV i la UV va constatar que la millora sobre la regulació o el maneig adequat de les emocions va influir positivament en àrees del benestar, concretament, en com els participants s’accepten a si mateixos i manegen les demandes de l’entorn.
“La majoria de participants va valorar molt positivament l’experiència; va destacar principalment el contingut didàctic i l’accessibilitat del joc. Alguns fins i tot ja han incorporat en el dia a dia estratègies apreses en el videojoc”, afirma José Antonio Gil Gómez, investigador de l’Institut ai2 de la UPV.
Segons destaquen els investigadors i investigadores de la UPV i la UV, emoWELL s’ha dissenyat principalment com a eina de prevenció mitjançant l’entrenament emocional descrit. Es recomana aplicar-lo com a recurs de suport psicoeducatiu en contextos universitaris, ajudant des d’un enfocament preventiu.
L’equip d’investigadors assenyala que, en cap cas, emoWELL substitueix la intervenció professional, però sí que pot complementar determinades teràpies o tractaments en contextos adequats. “És una eina pionera i útil com a complement preventiu en programes de benestar en aquesta etapa”, conclou Inmaculada Montoya, del Departament de Personalitat, Avaluació i Tractaments Psicològics de la UV.
Al costat d’Inmaculada Montoya i José Antonio Gil Gómez, en l’estudi han participat també, entre altres, Saray Velert-Jiménez, Selene Valero-Moreno i Marián Pérez-Marín, investigadores de la Universitat de València. Les conclusions que han tret s’han publicat en la prestigiosa revista científica Frontiers in Pshycology.
Velert-Jiménez, S.; Valero-Moreno, S.; Gil-Gómez. J. A.; Pérez-Marín, M.; Montoya-Castella, I. (2025) «EmoWELL: effectiveness of a serious game for emotion regulation in emerging adulthood». Frontiers in Pshycology. 16:1561418. doi: 10.3389/fpsyg.2025.1561418
Notícies destacades