La Universitat Politècnica de València (UPV) ha aconseguit superar els quatre milions d'inscripcions a la plataforma de MOOC (cursos en línia oberts i massius) impulsada per la Universitat de Harvard i el MIT, convertint aquesta aposta per la formació en línia en una de les majors en funcionament en universitats de parla hispana a nivell mundial. Entre les temàtiques més demandades per les persones usuàries destaquen especialment els cursos d’idiomes i els cursos sobre eines útils en la feina.
Fins ara, i des de l'arrancada de la iniciativa l'any 2013, la UPV ha creat un total de 130 cursos. La majoria dels cursos són en espanyol (97), tot i que hi ha una oferta significativa en anglès (31, un 24%) i cursos en valencià (tres) i francès (un). La UPV ofereix onze certificacions professionals pròpies (quatre en anglès), quatre certificacions professionals conjuntament amb altres universitats, un micromàster (que proporciona crèdits per a un màster propi) i tres programes XSeries (agrupacions sense orientació professional).
Els cursos amb més persones inscrites són els tres dedicats a l'ensenyament de l'espanyol, seguits dels tres dedicats a l'Excel, els quatre d'anglès intermedi nivell B2, el d’introducció a la gestió de projectes, el d’introducció a la programació en Android, el d'introducció a la borsa, el curs d'aprendre a menjar sa i el d'introducció a la programació en Python, que sumen més de la meitat de les inscripcions.
Els cursos amb més certificats comprats són els tres dedicats a l'ensenyament de l'espanyol, els tres d'Excel, els quatre d'anglès intermedi nivell B2, el d’introducció a la gestió de projectes, el d’introducció a la programació en Android, el d’introducció a la borsa, el dels ODS i l'Agenda 2030 i el curs d'introducció a la programació en Python.
La Universitat Politècnica de València (UPV) va començar amb els MOOC al gener del 2013 amb dos cursos en una plataforma pròpia, upvx.es, i des de llavors, ha publicat els seus cursos en tres plataformes (upvx.es, miriadax.net i edx.org) usant tres tecnologies (Google Course Builder, MiriadaX i Open edX).
En el seu model, la institució opta per cursos basats en vídeos curts de teoria de 2 a 10 minuts amb una pregunta curta de reforç després de cada vídeo, agrupats en mòduls setmanals, amb un examen per a cada mòdul i un examen final basats en preguntes de tipus test, de resposta numèrica o de resposta de text curt. Tots els cursos tenen un fòrum on l’alumnat pot comunicar-se amb l'equip del curs i entre si.
MOOC és la sigla en anglès de massive online open course (traduït al valencià com a “curs en línia obert i massiu”).
La sigla MOOC s'utilitza per a referir-se a una iniciativa que va començar el 2011 amb un curs d'introducció a la intel·ligència artificial de la Universitat de Stanford en què es van inscriure 160.000 estudiants de 190 països, i que ja s'ha convertit en un moviment global al qual s'han incorporat les millors universitats del món amb la creació de diverses plataformes de MOOC i milers de cursos que comparteixen un objectiu: proporcionar accés gratuït a una formació superior de qualitat a qualsevol persona que tinga connexió a Internet.
Els MOOC es basen en la integració de tecnologies que hi ha des de fa temps en Internet: el vídeo en xarxa, l'avaluació automàtica a distància i els fòrums de preguntes i respostes en la web. Però és ara quan els usuaris i usuàries s'han acostumat a fer servir el vídeo en xarxa i les xarxes socials en el seu dia a dia en Internet, cosa que facilita que es creen comunitats d'estudiants d’arreu del món que comparteixen coneixements i experiències, i que s'ajuden en el procés d'aprenentatge, donant a la formació en línia un nou enfocament col·laboratiu. Això, unit a la disponibilitat d'accés als cursos MOOC en qualsevol moment i des de qualsevol lloc on hi haja accés a Internet, ha permès crear una nova comunitat global d'estudiants.
Notícies destacades