- -
UPV
 

Plataforma digital per a persones amb TDAH

TdahXpressions, projecte de la UPV, guanyador en una convocatòria per a projectes innovadors en trastorns per dèficit d'atenció i hiperactivitat

[ 26/04/2021 ]

El projecte TdahXpressions, de l'Institut de Disseny per a la Fabricació i Producció Automatitzada de la Universitat Politècnica de València (UPV), ha sigut un dels dos projectes seleccionats en la I edició de la convocatòria d'ajudes Shibuya a projectes innovadors per a l'atenció a persones amb TDAH, impulsada a tot el territori espanyol per la companyia biofarmacèutica Takeda. L'altre projecte guanyador és Psicoeducando 2.0, entrenamiento para padres enredados, de l'Associació TDA-H Palència. Tots dos projectes seleccionats han rebut una ajuda de 10.000 euros.

La convocatòria Shibuya persegueix millorar l'atenció que reben les persones amb trastorn per dèficit d'atenció amb hiperactivitat (TDAH), les seues famílies i el personal cuidador. El comitè avaluador ha valorat el caràcter disruptiu dels projectes, relacionats amb intervencions digitals i amb la utilització de la intel·ligència artificial i els videojocs; així com la possibilitat de mesurar objectivament l'eficàcia de les teràpies proposades.

Experiència interactiva lúdica

TdahXpressions (enllaç a vídeo) és una plataforma digital de treball terapèutic rehabilitador per a pacients amb TDAH. Gràcies a tecnologies de captació de moviment, expressió, àudio o vídeo, i a la utilització de tecnologies emergents com la realitat virtual, la realitat augmentada o la intel·ligència artificial, les persones usuàries treballaran les seues capacitats funcionals sense saber-ho.

A través dels seus dispositius (mòbils, tauletes, ordinadors o d’altres), s'embarcaran en una experiència interactiva lúdica en la qual desenvoluparan estratègies i funcions inconscients que milloraran la seua adaptació al dia a dia. El projecte s'ha presentat en col·laboració amb diverses associacions de la Comunitat Valenciana, com l'Associació de Familiars de Xiquets i Adolescents amb Dèficit d'Atenció i Hiperactivitat (AFNADAH), de Gandia.

“La utilització d'aquestes eines generarà, a més, dades de comportament que poden servir als seus terapeutes per a analitzar la interacció dels pacients i per a dissenyar les teràpies”, explica la directora del projecte, Nuria Lloret, catedràtica de la UPV pertanyent a l'Institut de Disseny per a la Fabricació i Producció Automatitzada. “La interrelació d'aquests pacients amb la seua família o en l'àmbit escolar és, en molts casos, complicada”, explica.

“Amb aquestes eines, que inciten a jugar en grup, poden millorar la relació amb el seu entorn. Abans de res, volem que siga una activitat molt lúdica que permeta a les famílies practicar-la en moments d'oci, però que alhora servisca per a analitzar aspectes cognitius dels pacients i que puga ajudar els seus metges en el disseny de les teràpies personalitzades per a cada pacient”, subratlla.

Notícies destacades


LocKeep, innovació contra la COVID-19 LocKeep, innovació contra la COVID-19
Estudiants de la UPV dissenyen un dispositiu que aïlla qualsevol habitació en minuts
11è rector de la UPV 11è rector de la UPV
Pepe Capilla, amb el 52,11% del vot ponderat, es proclama guanyador de les eleccions en segona volta
De mans del rei Felip VI De mans del rei Felip VI
José Capmany rep el Premi Nacional d'Investigació 2020 en l'àrea d'Enginyeries
"Visca Berlanga" "Visca Berlanga"
Professorat i personal llicenciat UPV han participat en el disseny i posada en escena de l'exposició dedicada al director de cinema
RuralLife4Good RuralLife4Good
Estudiants de la UPV creen un programa per a subvencionar habitatge per a joves en entorns rurals a canvi de col·laborar en el seu desenvolupament
Cooperació al desenvolupament amb segell UPV Cooperació al desenvolupament amb segell UPV
Una alumna de la UPV dissenya i construeix un parc infantil en Heranjal (L'Índia)

EMAS upv