Gloria Requena Ramos

L'enginyera industrial de la UPV, doblement premiada pel TFM, que redueix un 76% el temps del procés de compra d'envasos i embalatges de Grefusa

[ 14/01/2021 ]

Gloria Requena Ramos, enginyera industrial per la Universitat Politècnica de València (UPV), ha sigut doblement guardonada pel treball final del Màster Universitari en Enginyeria Industrial (MUEI de la UPV), titulat Anàlisi de la situació actual i proposta de millores del procediment de compra d'envasos i embalatges en una empresa del sector dels snacks.

En concret, el TFM ha sigut reconegut amb el primer premi en la categoria Supply Chain (cadena de subministrament) dels VIII Premis Acadèmics AECOC, que té una dotació econòmica de 3.000 euros per a l'autora i 1.000 per al tutor, Julien Maheut, i també amb el primer premi de l’XI edició dels Premis TFM del Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials de la Comunitat Valenciana (COEICV), dotat amb 1.200 euros per a la guanyadora.

El treball, a més d'oferir una anàlisi completa mitjançant tècniques de modelatge i definició del procés, proposa accions efectives per a l'empresa sobre la qual ha sigut realitzat, la valenciana de snacks Grefusa, que inclouen, a més de la mitigació de riscos i la centralització de la informació, la reducció d'errors i d'un 76% del temps necessari per a dur a terme el procés complet.

Fitar el treball, el major repte

“Com bé em va dir Julien el dia de la meua defensa, les coses que més es pateixen són les que després més es gaudeixen i, sens dubte, tot l'esforç ha valgut la pena”, comenta somrient la doblement guardonada.

“La idea general era definir el procés de contractació d'envasos i embalatges, i introduir millores en aquest”, afirma Gloria, que recorda la “complexitat” generada pel “context molt canviant, donada la constant innovació que promou l'empresa”.

“Per això”, explica, “decidir què fer va ser per a mi el major repte del treball, i fins que no vaig delimitar el problema amb l'ajuda de Julien, no vaig ser capaç de traure una proposta sòlida. Una vegada fet això, les millores van anar eixint més fàcilment. A més, vaig voler aprofitar l'oportunitat i eixir de la meua zona de confort fent coses que no havia fet mai, com l'automatització de gràfics o la programació d'aplicacions”.

Quatre línies de millora com a solució a incidències identificades

Del TFM realitzat, “sorgeixen quatre línies de millora que tenen com a objectiu solucionar certes incidències identificades en analitzar el procés”, assenyala Gloria.

“Tres d'aquestes”, prossegueix, “afecten processos previs a la contractació, com la minimització d'errors en el procés d'aprovació de dissenys; la reducció del risc de bobines en mal estat al magatzem (en ajustar els lots mínims contractats a les necessitats de venda), i l'augment del grau de control sobre la planificació de projectes, la qual cosa afavoreix la contractació en termini”.

“La quarta millora”, indica, “afecta directament la contractació i el manteniment de dades d'envasos i embalatges. A través d'una aplicació d'escriptori, s'han automatitzat els càlculs necessaris per a efectuar un contracte i s'ha centralitzat la informació necessària en una base de dades. Aquesta millora, en concret, introdueix una reducció de temps del 76%, a més de l'eliminació total de l'ús de paper en el procés i l'augment de la seguretat de les dades”.

Aplicable a curt termini

Quant a l'aplicació de les millores proposades, Requena destaca que, en tractar-se d'un treball “desenvolupat ad hoc tenint en compte l'empresa i els seus recursos, és aplicable a curt termini”, i encara que “gran part de la proposta es va desenvolupar durant el confinament, cosa que va impedir la implementació de les millores al 100%, l'empresa disposa de tota la documentació i els recursos necessaris en el cas de voler anar més enllà de l'abast del treball, per exemple, en el cas de futures millores”.

“La formació a la UPV m'ha permès adquirir la capacitat de resoldre problemes sense importar les limitacions en recursos o informació”

Actualment, Gloria Requena treballa com a consultora en Red Hat, proveïdor de solucions de codi obert empresarial. “Tinc clar que vull dedicar-me a aquest sector, ja que m'apassiona com les empreses utilitzen la tecnologia per a millorar el seu rendiment i com a avantatge competitiu”, afirma.

“A curt termini, el meu pla és formar-me per a tenir visió general d'aquesta tecnologia a tots els nivells i que, en un futur, les solucions que propose i implemente siguen prou sòlides per aportar valor en les TI de grans empreses”.

En aquest camí cap al futur, Gloria no oblida la importància del seu passat universitari: “La formació rebuda a la UPV m'ha permès, entre altres coses, adquirir la capacitat de resoldre problemes sense importar les limitacions en recursos o informació, amb una orientació molt clara als resultats. Crec, a més, que això pot observar-se en el meu TFM”.

“Al meu entendre”, conclou la doblement guardonada, “és difícil, amb 18 anys, encertar amb la titulació escollida, i en el meu cas, crec que la decisió va ser la millor. La tornaria a triar, sens dubte”.

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny