CLARIFY

El CVBLab-UPV lidera un projecte europeu sobre patologia digital per a ajudar en el diagnòstic de tres tipus de càncer

[ 12/01/2021 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV), a través del grup CVBLab-I3B, lidera CLARIFY, un projecte europeu centrat en la patologia digital l'objectiu del qual és facilitar el diagnòstic de tres tipus de càncer: el càncer de mama triple negatiu (TNBC), el càncer de bufeta muscular no invasiu d'alt risc (HR-NMIBC) i lesions melanocítiques spitzoides (SML). En els tres casos el diagnòstic és complex i suposa un desafiament, al qual CLARIFY vol donar resposta.

Amb aquesta finalitat, es treballa en el desenvolupament i la implementació d'avançades tècniques d'intel·ligència artificial (IA), processament d'imatges i computació en núvol aplicades a l'àmbit de la patologia digital, i es promou, a més, la posada en marxa d'una xarxa europea de recerca que integrarà personal expert europeu en cadascun d'aquests camps i en medicina. Aquesta xarxa permetrà noves sinergies entre persones expertes de l'àmbit de l'enginyeria i la medicina; contribuirà a millorar l'intercanvi de coneixements, i, en últim terme, facilitarà la presa de decisions en el diagnòstic i tractament.

“La patologia diagnòstica en la pràctica actual continua sent un procés laboriós que es basa en gran mesura en la interpretació subjectiva d'una imatge microscòpica per un patòleg qualificat. Aquesta limitació és encara més acusada en els departaments de patologia xicotets on els patòlegs podrien no estar especialitzats en àrees particulars. CLARIFY ajudarà a superar aquestes limitacions”, destaca Valery Naranjo, líder del projecte i coordinadora del Computer Vision and Behaviour Analysis Lab (CVBLab) de l'Institut d'Investigació i Innovació en Bioenginyeria (i3B) de la UPV.

Tècniques d’IA, programari innovador i formació d'excel·lència

L'equip de CLARIFY treballa en el desenvolupament i la implementació de models avançats de gestió de dades mèdiques descentralitzades, nous mètodes d'intel·ligència artificial i avançades tècniques de computació en núvol que facilitaran la interpretació automàtica d'imatges histològiques completes (whole slide image o WSI en anglès), així com en un innovador programari per al diagnòstic.

“Amb aquestes eines, CLARIFY facilitarà la interpretació i el diagnòstic d'imatges histològiques, ajudant els professionals mèdics en el seu treball diari”, destaca Sandra Morales, investigadora del CVBLab-I3B de la Universitat Politècnica de València.

A més, CLARIFY posarà en marxa un ambiciós programa de formació multidisciplinària, que permetrà a 12 joves investigadors o investigadores de diverses nacionalitats completar els seus programes de doctorat en una de les institucions participants en el projecte; conèixer els últims avanços científics en IA, computació en núvol i patologia digital, i potenciar noves habilitats, claus per a respondre als desafiaments del binomi enginyeria-medicina per als pròxims anys.

CLARIFY reuneix personal científic de rellevància internacional en aquests camps, procedent tant d'universitats, com de l'àmbit empresarial i hospitalari. Junt amb la UPV, participen: l'Institut d'Investigació Sanitària INCLIVA; la Universitat de Granada; la Universitat d'Amsterdam i l'Hospital Universitari Erasmus MC de Rotterdam; la Universitat de Stavanger; l'Hospital Universitari de Stavanger, i les empreses bitYoga i Tyris Software.

ITN-Horitzó 2020 de la UE

El projecte està finançat pel programa Horitzó 2020 de la Unió Europea, en el marc de les innovative training networks (ITN), l'objectiu de les quals és formar, per mitjà d'una xarxa internacional de centres públics i privats, una nova generació d'investigadores i investigadors creatius i innovadors, capaços de transformar els coneixements i les idees en productes i serveis per a benefici econòmic i social de la Unió Europea.

Notícies destacades


i-Days 2025 i-Days 2025
ColoSense, guanyador absolut del certamen europeu d'innovació sanitària d'EIT Health amb un sistema de detecció precoç del càncer colorectal
IA i desigualtat laboral IA i desigualtat laboral
Un estudi en què participa la UPV proposa estratègies per a un ús responsable de la IA generativa que no incremente el risc d'exclusió de l'ocupació
Cooperació internacional Cooperació internacional
La UPV signa un acord de col·laboració marc de 4 anys de duració amb la Universitat Al-Azhar de Gaza
L'església de Sant Joan del Mercat recupera la seua esplendor L'església de Sant Joan del Mercat recupera la seua esplendor
La intervenció pictòrica, escultòrica i ornamental l'ha liderada un equip de l'Institut Universitari de Restauració del Patrimoni, coordinat per la catedràtica Pilar Roig
La universitat espanyola en xifres La universitat espanyola en xifres
La insuficient oferta pública d'allotjament universitari condiciona la igualtat real d'oportunitats entre estudiants segons es desprèn de l'informe de la CRUE
Nanoestreles d'or contra el càncer Nanoestreles d'or contra el càncer
Personal investigador de la UPV desenvolupa una innovadora teràpia per al tractament del càncer, més precisa i amb menys efectes secundaris


Contacta amb nosaltres

Envia'ns un suggeriment, una queixa o una felicitació. Consulta'ns directament els teus dubtes. Evita desplaçaments i esperes