- -
UPV
 

Música, generació d'energia...

Sembla ciència-ficció, però no ho és: així seran les carreteres del futur, a curt termini, segons un estudi de la UPV, la UNIZAR i la Universitat Nacional de Tsing-Hua (Taiwan)

[ 30/09/2020 ]

Les carreteres del futur podran crear música per a advertir els conductors d'un perill en la carretera o si circulen amb excés de velocitat; convertiran els vehicles en fonts d'energia per a encendre els fanals de les carreteres, i podran dir-nos el pes d'un camió i carregar automàticament els vehicles elèctrics.

A més, els seus senyals res tindran a veure amb les actuals; hi haurà cruïlles intel·ligents i incorporaran avançats sensors i diferents dispositius de comunicació que permetran reduir al màxim el temps de rescat en cas d'accident. També parlaran amb els conductors, als quals avisaran, de forma automàtica, de les infraccions al volant.

Aquest és l'escenari, a pocs anys vista, que dibuixa un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV), el Centre Universitari de la Defensa de la Universitat de Saragossa (UNIZAR) i la Universitat Nacional de Tsing-Hua (Taiwan) que, a principi d'enguany, va publicar un complet estudi sobre els últims avanços i projectes tecnològics que s'estan duent a terme a tot el món. De tots aquests, en el seu treball destaquen deu avanços, innovacions que revolucionarien la nostra manera de desplaçar-nos i la idea que tenim actualment de carreteres.

Cano (UPV): “S'estan treballant i totes són viables tecnològicament en el nostre entorn”

En aquest sentit, Juan Carlos Cano, investigador del Grup de Xarxes de Computadors (GRC-DISCA) de la UPV i un dels autors de l'estudi, afirma que les carreteres “són cada vegada més intel·ligents. Res tenen a veure les infraestructures de fa 30 anys amb les actuals, i canviaran molt al llarg de les pròximes dècades. Seran carreteres molt més segures gràcies als grans avanços de les telecomunicacions, de la 5G i de la computació en el núvol, entre altres tecnologies. I, a més, contribuiran a reduir l'impacte mediambiental dels vehicles. Algunes de les carreteres que presentem en l'estudi semblen de ciència-ficció, però en absolut ho són. En totes s'està treballant ja en algun lloc del món i totes elles són viables tecnològicament en el nostre entorn”.

En el seu estudi, l'equip va analitzar projectes que s'estan duent a terme en països com ara la Xina, el Regne Unit, Suècia, el Japó o Espanya. En tots ells, hi ha un denominador comú: les carreteres ja no són una simple infraestructura física per a transportar persones o mercaderies, sinó que es converteixen en una superautopista “amb unes prestacions de comunicacions i intel·ligència inimaginables fa dècades”, assenyala el professor Chai K. Toh, de la Universitat Nacional de Tsing Hua i membre de la Reial Acadèmia Britànica de Ciències.

Toh anuncia el final de les carreteres tal com les coneixem avui dia

Per a Toh, considerat el pare de les xarxes sense fils sense infraestructures (Mobile Ad hoc Networks), en 20 anys, les carreteres tal com les coneixem avui dia no existiran, deixaran de ser elements completament passius per a convertir-se en actius.

“Començaran a transformar-se en carreteres intel·ligents”, destaca Toh, “amb fanals intel·ligents, interseccions intel·ligents, senyals de trànsit sense fils que proporcionaran informació als conductors i tindran sistemes de detecció automàtica d'accidents, així com d'assistència ràpida d'emergències, entre altres novetats”.

Carreteres musicals al Japó, Taiwan i els Estats Units

En el cas, per exemple, de les carreteres musicals, al Japó ja n’hi ha més de 30, repartides per ciutats com són Hiroshima, Shizuoka, Oita, Gunman o Hokkaido. En aquesta última, enginyers de l'Institut d'Investigació Industrial de la ciutat van dissenyar un projecte en què els vehicles es converteixen en diapasons. “Ho fan mitjançant uns dispositius de ressonància repartits per la superfície de la carretera. A mesura que els vehicles s’hi desplacen generen notes altes o baixes i, al seu torn, música”, explica Toh.

“També”, afegeix, “n'hi ha a Corea del Sud, on aquestes carreteres musicals adverteixen els conductors, ja que generen acords d'una cançó popular. Així mateix, a Taiwan, a la Dinglin Road de Kinmen, els cotxes que circulen a 50 km/h generen una melodia de l'Olivera. I a Nou Mèxic, en la històrica Ruta 66 entre Albuquerque i Tijeras, els conductors poden escoltar la cançó America the Beautiful en arribar a les 45 milles per hora (72,4 km/h)”.

No són els únics avanços ja visibles. Les carreteres de càrrega, capaces de nodrir d'energia els vehicles, són també una realitat en països com ara Corea del Sud, Suècia o el Regne Unit.

Nova apli UPV per a facilitar avançaments

Al costat de tot això, són cada vegada més els dispositius que permeten connectar les autopistes amb els vehicles gràcies a tecnologies com la V2X, V2V o VANET, que adverteixen sobre perills en la carretera, accidents, congestió del trànsit, i fins i tot detecten conductors potencialment perillosos.

En l'àmbit de la seguretat i la salut, la tecnologia pot contribuir a reduir el temps de resposta en cas d'emergència, així com a incrementar la fiabilitat en maniobres d’avançaments. Precisament, un dels últims desenvolupaments de l'equip de la UPV és una nova aplicació que ofereix al conductor una major seguretat a l'hora d'avançar un camió –o un altre vehicle més gran que el propi.

“Instal·lada en els mòbils”, indica Cano, “amb la càmera posterior orientada cap al parabrisa i la pantalla cap al conductor, es transmet automàticament un vídeo, capturat pel vehicle de davant, al vehicle de darrere, on es mostra el trànsit més endavant perquè, d'aquesta manera, el conductor puga decidir si és segur avançar”.

Gestió del trànsit

L'investigador de la UPV assenyala també que la combinació de la informació i les comunicacions, juntament amb el desenvolupament de vehicles autònoms -tant cotxes com drons-, permeten ja, i ho faran encara més en el futur, gestionar de manera dinàmica i eficient el trànsit, fet que redundarà també en una major seguretat.

“A més”, conclou Cano, “els drons seran capaços d'avisar d'incidències, com ara accidents, solsides o guals, als vehicles que s’aproximen i, així, millorar també la seguretat del conductor i els passatgers”.

Notícies destacades


Fundación Mainel Fundación Mainel
Luis Simó, graduat en Belles Arts per la UPV, guanya el Premi Nacional de Pintura
100% de plazas cubiertas 100% de plazas cubiertas
La UPV cubre en preinscripción las 4.910 plazas de grado y doble grado ofertadas para el curso 2021-2022
Heroïnes de l'enginyeria Heroïnes de l'enginyeria
Natalia Falagán, premi Top 50 Women in Engineering: "En la UPV vaig aprendre la importància de la innovació"
Diana Morant, Alumni UPV, ministra de Ciència i Innovació Diana Morant, Alumni UPV, ministra de Ciència i Innovació
L'enginyera de Telecomunicació ha mantingut una intensa col·laboració amb la UPV i amb el campus de la seua ciutat, en la seua etapa com a alcaldessa de Gandia
El Màster en Edificació de la ETSEE, el millor d'Espanya El Màster en Edificació de la ETSEE, el millor d'Espanya
La UPV imparteix 6 títols inclosos en el top nacional del Rànquing de Màsters de "El Mundo" per al pròxim curs
Hyperloop UPV presenta IGNIS, el prototip que accelera sense tocar el raïl Hyperloop UPV presenta IGNIS, el prototip que accelera sense tocar el raïl
València acollirà, del 19 al 25 de juliol, la primera edició de la European Hyperloop Week

EMAS upv