- -
UPV
 

Avatars en 3D i entorns virtuals

El LabLeni-I3B de la UPV facilita la detecció primerenca de l'autisme gràcies a una sala única en les universitats espanyoles

[ 29/07/2020 ]

28 càmeres infraroges estratègicament situades i calibrades graven els moviments realitzats per actors vestits amb un vestit especial ple de constel·lacions. Optitrak, un sistema utilitzat per empreses com Nike o Disney, permet capturar aquests moviments i generar animacions i avatars en 3D d'un gran realisme, i finalment, dos dispositius d'enregistrament facial recullen els gestos de la cara dels actors per a integrar-los en els personatges en 3D. Estem a l'interior d'una sala única en les universitats espanyoles i una de les poques amb aquestes característiques en tot el país. Se situa al LabLeni-I3B de la Universitat Politècnica de València (UPV).

En aquest es desenvolupen projectes de gran impacte en múltiples camps, des del diagnòstic clínic fins al lideratge industrial o la psicologia. En tots hi ha un factor en comú: la necessitat d'integrar personatges en certs entorns, de manera digital, per a dotar-los de moviments naturals.

Mariano Alcañiz, director del LabLeni-I3B de la UPV, explica que això “és fonamental per a donar realisme a personatges que formen part d'un entorn virtual i generar així presència social i reaccions similars a les que es produeixen en la vida real. Per a generar emocions, són molt importants el realisme i la naturalitat en els moviments físics i corporals dels avatars. I això és possible a les nostres instal·lacions”.

Detecció primerenca d'autisme

Utilitzant Optitrack, l'equip del LabLeni-I3B de la UPV treballa en el desenvolupament d'entorns virtuals que faciliten, per exemple, la detecció primerenca de l'autisme en xiquets, així com la millora de les habilitats socials en pacients diagnosticats.

Segons apunta el grup investigador de la UPV, en aquest camp, la capacitat d'interpretació de les emocions suposa un element de gran importància. Per a aconseguir-la, el sistema Optitrack permet generar situacions socials amb diferent càrrega emocional –per mitjà de l'animació d'avatars– en les quals és possible observar i analitzar les respostes dels xiquets davant diferents contextos socials.

“La naturalitat dels moviments corporals i el realisme de les expressions facials dels personatges suposen un factor clau per a evocar reaccions naturals en aquests xiquets, i en aquesta sala podem aconseguir avatars amb un altíssim grau de realisme, la qual cosa ajuda a diagnosticar i tractar d'una manera més eficaç i precisa el trastorn de l'espectre autista (TEA)”, conclou Alcañiz.

La sala compta amb el suport de la Unió Europea a través del programa FEDER de la Comunitat Valenciana 2014-2020 (IDIFEDER/2018/029).

Més informació

Notícies destacades


Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
L'ETSEADI (Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Aeroespacial i Disseny Industrial) substitueix la denominació d'ETSED
La UPV, en la semifinal de Solo de Ciencia La UPV, en la semifinal de Solo de Ciencia
Entre els deu semifinalistes, es troben Miguel López, investigador del CVBLab-Human Tech i Carolina Rober, doctoranda en la UPV
Primers passos del museu Ciéncia fallera de la UPV Primers passos del museu Ciéncia fallera de la UPV
La UPV celebra l'acte de lliurament de premis del I concurs "La Ciència a les Falles". Els ninots guanyadors, els primers d'aquest nou museu de la universitat
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC
La UPV i INCLIVA signen un conveni per a impulsar conjuntament la innovació en l'àmbit de la salut



EMAS upv