La professió de docent, una professió essencial

Motivacions, adversitats i recompenses de la carrera docent. Magistrals 2025 conversen amb el futur professorat sobre els desafiaments de ser professor.

Experiència i entusiasme és el que es percebia en la trobada que van mantindre alguns dels magistrals 2025 amb estudiants del Màster Universitari en Professor/a d’Educació Secundària. Durant la xarrada, el grup va abordar qüestions com el paper que exerceixen les noves tecnologies a l’aula, la desmotivació de l’alumnat o la capacitat creativa del docent i la seua responsabilitat.

La tasca docent

Álvaro Marcos es defineix com “un professor un poc excèntric” que baixa la pissarra al pati per a donar l’assignatura al costat d’un arbre, comença les classes amb música per a meditar o inventa “qualsevol altra frikada per a guanyar-se la tan cobejada atenció dels alumnes”. Imparteix Matemàtiques i Física en el Col·legi Helios de L’Eliana (València), i és un dels 25 magistrals de 2025; una iniciativa amb la qual la Universitat Politècnica de València (UPV) reconeix la labor de tota una professió: la del docent d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius.

Amàlia, Amparo, Jordi, Lidia, María Jesús, Nàdia, Marta i Vicent cursen el Màster Universitari en Professor/a d’Educació Secundària; títol que s’imparteix al campus de Gandia de la UPV. Són el futur professorat que, abans d’iniciar la seua aventura docent, ha buscat el consell del mestre vocacional.

Entre pantalles i pissarres

La irrupció de les noves tecnologies ha provocat un canvi a l’hora d’accedir a la informació. Això, aplicat en l’àrea de l’ensenyament, suposa una modificació en el rol del docent. Així que, cal adaptar-se als nous temps i buscar sorprendre l’estudiant. “Sincerament, crec que ara les coses són més complicades”, assegurava Álvaro Marcos. “Els professors ara ho tenim molt més difícil, però és perquè ara els alumnes ho tenen més difícil. Nosaltres hem de competir contra vídeos de TikTok de 20 segons. Els seus caps no estan preparats per a aguantar-nos i, així i tot, ho intenten”.

Per a ser un bon professor o una bona professora no n’hi ha prou amb tenir sols coneixements de la matèria que s’imparteix. “A mi sempre em fa por l’important que podem arribar a ser”, reconeixia Álvaro Marcos, “com podem marcar a una persona per a tota la seua vida, tant per a bé com per a mal.” I és que, ser professor implica moltes coses. Suposa contribuir a la maduració d’altres persones, inculcar-los valors i ferramentes per a moure’s en el món, preparar-los per a obrir-se camí professionalment.

Per a molts és la professió més bonica del món. Els magistrals 2025 coincideixen a ser feliços en els seus treballs. Cap curs és com l’anterior, i el pròxim: “tot un repte”, però summament gratificant.