10/04/24
SEMINARIOS ARTE Y ENTORNO_PETER D'AGOSTINO

El próximo 15 de mayo Peter d'Agostino impartirá la charla "World-Wide-Walks @ 50 (1973-2023). Climate and nuclear related projects"

PETER D'AGOSTINO
Professor Emeritus of Film & Media Arts.
Director of Climate, Sustainability and the Arts, Temple University, Philadelphia, USA

"World-Wide-Walks @ 50 (1973-2023). Climate and nuclear related projects"
This master class is based on primary sources in the arts and sciences exploring the climate crisis within the context of natural, cultural and socio-political forces of class, race, ethnicity, gender, etc. It features a screening of World-Wide-Walks video projects produced during the past five decades. In 2020, the Board of the Bulletin of Atomic Scientists’ Doomsday Clock was set at 100 seconds before midnight, signifying that we are living in history's most dangerous era, as "Humanity continues to face two simultaneous existential dangers - nuclear war and climate change." Evidence from ice cores in Antarctica has precipitated a charting of the "Great Acceleration" of human induced climatic changes over more than two centuries, from the start of the industrial revolution, 1750 to the present. This has led to the controversial concept of the Anthropocene, as a new epoch in the Geological Time Scale.

Esta charla se basa en fuentes primarias que combinan arte y ciencia para explorar la crisis climática en el contexto de las fuerzas naturales, culturales y sociopolíticas relacionadas con la clase, raza, etnia, género, etc. Incluye una proyección de la obra World-Wide-Walks, un proyecto audiovisual del artista Peter d´Agostino producido durante las últimas cinco décadas. En 2020, el Reloj del Juicio Final del Boletín de Científicos Atómicos se fijó en 100 segundos antes de la medianoche, lo que significa que vivimos en la era más peligrosa de la historia, ya que "la humanidad continúa enfrentándose a dos peligros simultáneos: la guerra nuclear y el cambio climático". El estudio de los núcleos de hielo en la Antártida evidencia cómo se ha precipitado el gráfico de la "Gran Aceleración" de los cambios climáticos producidos por el ser humano durante más de dos siglos, desde el inicio de la Revolución Industrial, 1750, hasta el presente. Esto ha llevado al controvertido concepto de Antropoceno, como una nueva época en la escala de Tiempo Geológico.

15/05/2024
10:30h.
Centro de Investigación Arte y Entorno, CIAE
CPI. Edificio 8B, Semisótano (L)