aprendizaje_cooperativo_html: Aprendizaje + Docencia: UPV
- -
UPV
 
aprendizaje_cooperativo_html

Aprenentatge cooperatiu

Definició

Mètode d'instrucció en què l'alumnat treballa dividit en petits grups, que després treballen junts per ajudar-se els uns als altres per a aprendre el contingut acadèmic (Slavin, 2011).

A fi d'involucrar l'estudiantat en l'aprenentatge, es requereixen cinc elements que han d'estar presents a l'aula cooperativa (Johnson & Johnson, 2008): interdependència positiva; interacció cara a cara; responsabilitat individual; habilitats interpersonals i socials, i processament grupal.

Els grups d'aprenentatge cooperatiu poden usar-se per a ensenyar contingut específic (grups d'aprenentatge formal cooperatiu), assegurar el processament cognitiu actiu de la informació durant l'ensenyament directe (grups informals d'aprenentatge cooperatiu) o proporcionar als estudiants suport a llarg termini i assistència per al progrés acadèmic (grups de base cooperatius o “comunitats d'aprenentatge”).

Finalitat

  • Motivar cap a la tasca.
  • Desenvolupar actituds d'implicació i d'iniciativa.
  • Optimar el grau de comprensió del que es fa i del perquè es fa.
  • Acréixer el volum de treball realitzat.
  • Millorar la qualitat del treball que faria un sol alumne o alumna.
  • Augmentar el grau de domini de procediments i conceptes.
  • Desplegar una millor relació social en l'aprenentatge.

Més informació

  • Ballantine, J., & Larres, P. M. (2007): Cooperative learning: "a pedagogy to improve students generic skills". Education and Training, 49(2), 127-137. Disponible en:
    http://dx.doi.org/10.1108/00400910710739487
  • Gillies, R. (2003). Structuring cooperative group work in classrooms. International Journal of Educational Research,39(1), 35-49. Disponible en:
    http://dx.doi.org/10.1016/S0883-0355(03)00072-7
  • Hassard, J. (1990): Science experiences: Cooperative learning and the teaching of science. Menlo Park, CA: Addition-Wesley.

EMAS upv