Society for Cognitive Studies of the Moving Image

El Campus de Gandia acollirà la conferència anual de l'SCSMI, de l'1 al 4 de juny

Per què ens fascinen tant les pel·lícules?, com estimulen els nostres sentits, desperten les nostres emocions o provoquen el nostre intel·lecte? Aquestes i altres qüestions aborda la Society for Cognitive Studies of the Moving Image (SCSMI), entitat formada per acadèmics interessats en enfocaments cognitius tant de disciplines humanístiques, com l'estètica o els estudis fílmics, com de científiques com la neurofisiologia o la psicologia cognitiva.

Durant la conferència anual, que enguany acull de manera presencial (amb alguns participants en format virtual) el Campus de Gandia, de l'1 al 4 de juny, participaran Francisca Pérez Carreño, catedràtica d'Estètica; Emma Rodero, catedràtica de Psicologia de la Comunicació, l'experta en televisió Conchi Cascajosa o la directiva de Viacom, María Cervera, acompanyades per presentacions d'experts sobre cinema, televisió i videojocs. Així mateix, se celebraran altres tres sessions sobre llibres, tots ells de la editorial Oxford University Press, i una taula redona sobre diversitat i inclusió.

El Campus de Gandia acull la conferència anual de l’SCSMI, que se celebra per primera vegada a Espanya

Aquesta trobada, que ha comptat amb el suport d'un projecte nacional, ha sigut organitzat per Héctor J. Pérez, catedràtic del Campus de Gandia i expert en Narrativa Audiovisual. En la seua organització, també han participat la professora Beatriz Herráiz i tres estudiants becats per l'esdeveniment. Segons Pérez, “es tracta de la primera vegada que aquesta trobada anual de l’SCSMI se celebra a Espanya, perquè s'alterna cada any entre una seu europea i una nord-americana, i té un significat especial que es recupere en ell la presencialitat, després de dos anys en què s'ha celebrat virtualment. Prova d'això és que hi ha hagut una majoria d'un 95% de membres de la societat que acudeixen a la capital de la Safor per a assistir al congrés”.

De centre d'estudis a societat

L’SCSMI va començar com Centre d'Estudis Cognitius de la Imatge en Moviment. Fundat per Joseph i Barbara Anderson durant la seua estada en la Universitat de Kansas, en 1997 va patrocinar la seua primera conferència internacional i un dels més reconeguts experts en cinema, David Bordwell, ha sigut impulsor decisiu. El segon congrés se celebraria en la Universitat Estatal de Geòrgia i el tercer, en la Universitat de Central Arkansas. Més tard es va establir com una sèrie de conferències anuals: en la Universitat de Copenhaguen, en la Universitat de Pecs, Hongria, en el Calvin College de Michigan i en la Universitat de Potsdam, Berlín, així com a Hamburg i Hèlsinki.

Amb el pas dels anys, es va crear una organització independent denominada Societat per a l'Estudi Cognitiu de la Imatge en Moviment. En 2006, aquesta Societat ha proporcionat un punt de trobada per a un diàleg viu entre diverses àrees d'investigació, compartint informació i estimulant la discussió entre els seus membres.

La conferència anual de la Society for Cognitive Studies of the Moving Image tindrà lloc en el Campus de Gandia, de l'1 al 4 de juny.

Més informació, en aquest enllaç: https://scsmi-online.org/

(29/05/2022)