Naix l'Aula Roche-UPV

Explorar les possibilitats de les dades clíniques de pacients i generar coneixement en l'àmbit de la salut, els seus objectius

[ 25/01/2018 ]

Fins fa poc, els investigadors mèdics comptaven amb un nombre limitat de mostres per a cada assaig clínic. No obstant açò, des de fa uns anys, els professionals tenen a la seua disposició dades infinites, volums immensos de variables registrades en l'historial mèdic de cada pacient. Aqueixes xifres agregades, aqueix big data sanitari, en mans dels bioinformàtics, es converteix en informació que personal mèdic pot interpretar. El salt és espectacular. Segons els experts, "les màquines" han aconseguit millorar en un 20% el diagnòstic, per exemple, dels radiòlegs.

Per a donar un impuls a la bioinformàtica, s'ha creat en la Universitat Politècnica de València (UPV) l'aula d'empresa Roche. El rector de la UPV, Francisco Mora, i la directora mèdica de Roche Farma a Espanya, Annarita Gabriele, han signat un conveni que permetrà formar als estudiants en aquesta disciplina.

Adscrita a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Informàtica, l'Aula Roche-UPV té com a finalitat explorar les possibilitats de l'anàlisi computacional de les dades clíniques de pacients (Real World Data) i generar coneixement en aquest àmbit.

Parlem de tecnologies d'altes prestacions, sistemes emergents i no convencionals, programació estadística aplicada a grans volums de dades, etc. La iniciativa està molt vinculada amb les diferents titulacions que s'imparteixen a la UPV, com són el Grau en Enginyeria Informàtica, el Màster Universitari en Enginyeria Informàtica, i el Màster Big Data Analytics.

Cap a una medicina personalitzada i de precisió

"Amb la creació de l'Aula Roche-UPV", ha assenyalat Gabriele, "insistim en la nostra estratègia de desenvolupar talent local i generar coneixement per a anticipar les necessitats dels pacients en el futur. La medicina personalitzada forma part d'aqueix futur immediat, i per açò considerem fonamental desenvolupar la formació en un àmbit clau com la bioinformàtica".

Per la seua banda, Francisco Mora ha afirmat que "els enginyers informàtics s'han ficat en la cuina de totes les empreses, independentment del sector en el qual desenvolupen la seua activitat. Però on més s'ha fet notar aquesta irrupció ha sigut en l'àmbit de la salut, un àrea en la qual la seua presència ha crescut exponencialment en els últims quatre anys. Gràcies a açò, anem a poder escurçar terminis, personalitzar tractaments i dur a terme una medicina de precisió".

La UPV compta ja amb una llarga experiència en tecnologies de la informació i comunicacions aplicades a la salut. No en va, manté una estreta col·laboració amb l'Institut de Recerca Sanitària La Fe, Fisabio, i l'INCLIVA, amb els quals duu a terme projectes d'innovació en els quals participa personal científic de les diferents entitats.

Roche, un gegant mundial

Fundada en 1896, Roche és en l'actualitat una companyia capdavantera en el sector de la salut, la major biotecnològica del món. En la seua cartera, posseeix medicaments significativament diferenciats en les àrees d'oncologia, immunologia, malalties infeccioses, oftalmologia i neurociències. També se situa a l'avantguarda en diagnòstic in vitro, inclòs el diagnòstic histològic del càncer, i control de la diabetis.

Roche, la seu central de la qual està situada a Basilea (Suïssa), està present en més de 100 països. En 2015, el Grup Roche comptava amb 91.700 empleats, va invertir 9.300 milions de francs suïssos en Recerca i Desenvolupament, i les seues vendes van aconseguir la xifra de 47.500 milions francs suïssos.

A Espanya, Roche té en marxa de 243 assajos clínics, en els quals participen més de 12.000 pacients. Un total de 29 medicaments desenvolupats per Roche estan inclosos en les llestes model de l'OMS de medicaments essencials.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom