Anàlisi d'imatge

Un equip d'investigadors de l'ITACA-UPV desenvolupa MTS, un nou sistema per a millorar el pronòstic i la caracterització de tumors sòlids

[ 23/01/2017 ]
Anàlisi d'imatge

Un equip d'investigadors de l'Institut Universitari de Tecnologies de la Informació i Comunicacions de la Universitat Politècnica de València (ITACA-UPV) ha desenvolupat una nova eina d'anàlisi d'imatge, l'objecte de la qual és la millora del pronòstic i la caracterització de tumors sòlids.

L'aplicació d'aquesta eina, denominada MTS (Multiparametric Tissue Signature, signatura de teixits multiparamètrics), podria contribuir a augmentar l'eficàcia i reduir els costos dels assajos clínics per a fer front a aquestes patologies, i accelerar així la identificació de nous compostos terapèutics.

Reduir temps i costos en la producció de compostos terapèutics, l'objectiu

Segons explica Elies Fuster, investigador del Biomedical Data Science Lab de l'ITACA-UPV, es calcula que la proporció de compostos terapèutics que finalment arriben al mercat és inferior al 10%, amb assajos clínics molt costosos i llargs.

En el cas de tumors altament agressius, la naturalesa i gravetat de la malaltia complica encara més el desenvolupament dels compostos esmentats. "Avui", assenyala Fuster, "el cost mitjà de desenvolupament d'un nou producte per a tumors s'acosta als 77 milions d'euros. Un dels grans desafiaments resideix a abaratir aquests costos, però també a reduir el temps perquè arriben al mercat. MTS pretén respondre a tots dos reptes".

Genera marcadors predictius sobre l'evolució de la malaltia

Els investigadors de la UPV han estudiat la utilitat d'aquesta eina en tumors altament agressius, en els quals la ràpida evolució de la malaltia dificulta l'avaluació de les teràpies i el diagnòstic.

"MTS permet millorar el coneixement sobre l'evolució i l'extensió del tumor", afirma Fuster, que afig que la nova eina "utilitza les dades d'imatge recollides durant el protocol estàndard i detecta hàbitats dins del tumor amb característiques fisiològiques particulars. Aquestes regions permeten generar marcadors amb capacitats predictives sobre l'evolució de la malaltia i ofereixen informació valuosa per a planificar i avaluar les diferents teràpies".

En l'actualitat, hi ha molt poques tecnologies capaces de realitzar noves anàlisis de biomarcadors d'imatges a partir d'algorismes avançats de segmentació no supervisada, com la proposada amb MTS. "La nostra proposta consisteix en una tecnologia prometedora per al desenvolupament de noves estratègies terapèutiques per als tumors sòlids", afig l'investigador de la UPV.

Junt amb Fuster, participen també en el desenvolupament del projecte els investigadors Javier Juan Albarracín, Juan Miguel García Gómez i Francisco Javier Ortega Colomer.

Seleccionat per CaixaImpulse i guardonat per EIT Health Spain

El projecte dels investigadors de la UPV va ser un dels 20 seleccionats a la fi del 2016 pel programa CaixaImpulse de l'Obra Social La Caixa, que té com a objectiu donar suport a la valorització i la transferència del coneixement en l'àmbit sanitari.

A més, MTS va ser guardonat també per l'associació EIT Health Spain amb el premi al millor projecte Proof of Concept (PoC), que reconeix projectes i idees de negoci que participen en programes d'acceleració en salut i es troben en estadis previs a la creació de l'empresa.

Notícia UPV TV

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors