Geostats València 2016

La UPV reuneix els principals referents internacionals de l'àmbit, del 5 al 9 de setembre, en el X Congrés Internacional de Geoestadística

[ 01/09/2016 ]
Geostats València 2016

La Ciutat Politècnica de la Innovació de la Universitat Politècnica de València (CPI-UPV) acollirà, del 5 al 9 de setembre, el X Congrés Internacional de Geoestadística.

Organitzat pel Grup d'Hidrogeologia de l'Institut d'Enginyeria de l'Aigua i Medi Ambient (IEAMA-UPV), Geostats València reunirà els principals referents teòrics, enginyers i professionals a escala internacional d'aquesta tècnica estadística basada en la modelització de la variabilitat espacial, inicialment utilitzada per a estimar recursos naturals i que avui dia té nombroses aplicacions.

Més de 250 assistents, 140 ponències i 80 pòsters

En aquest esdeveniment, que se celebra cada 4 anys, participaran més de 250 assistents que abordaran la situació actual del sector, els avanços assolits en els últims anys, i les noves disciplines que s'han incorporat a aquesta especialitat científica.

Durant 5 dies, es duran a terme nombrosos debats a partir de 140 ponències orals i 80 pòsters que, en la majoria, abastaran temes clàssics de la matèria, com ara l'enginyeria minera, l'enginyeria del petroli, la hidrogeologia i les ciències ambientals. No obstant això, també tindran lloc presentacions sobre altres disciplines en què s'utilitza aquesta tècnica.

De fet, segons explica Jaime Gómez-Hernández, organitzador principal de l'esdeveniment i membre de l'IEAMA-UPV, "avui dia es poden trobar aplicacions de la geoestadística en àmbits com les ciències del sòl, la teledetecció, l'agricultura, la pesca, la salut, la seguretat.".

Homenatge a Daniel Krige

Aquest desè congrés homenatjarà Daniel Krige, mort al març de 2013, amb una jornada especial sobre la seua figura el dimecres 7. A més, es reconeixerà la dedicació i la implicació envers aquesta ciència del professor australià Peter Dowd, que ha assistit als nou congressos precedents celebrats durant quasi quatre dècades.

Krige està considerat el pare de la geoestadística, una tècnica estadística aplicada especialitzada en l'anàlisi i la modelització de la variabilitat espacial. L'enginyer de mines sud-africà, amb l'objectiu de millorar l'avaluació de les reserves de les mines d'or al seu país, va ser una peça clau en el desenvolupament d'aquesta tècnica.

Així, la tècnica del krigatge va suposar una autèntica revolució, ja que permetia caracteritzar el subsòl a partir d'informació limitada. Així, mitjançant valors puntuals, possibilitava el càlcul aproximadament encertat de la quantitat de mineral que hi ha al jaciment.

Matheron va proporcionar la base matemàtica

Els treballs empírics de Krige van ser formalitzats en la dècada de 1960 per l'enginyer francès Georges Matheron, que va proporcionar la base matemàtica i va desenvolupar la teoria de les variables regionalitzades.

Matheron va establir els principis teòrics que han permès l'aplicació de la geoestadística en altres àmbits on hi haja patrons espacials, com els jaciments de petroli, els aqüífers o la distribució espacial de pluges.

Des de l'anàlisi de la predisposició a patir esclerosi múltiple fins a la recerca de crims

Entre les aplicacions que s'exposaran durant el congrés (el programa complet del qual figura en l'enllaç situat a peu de pàgina), destaca la que permet, mitjançant la tècnica del krigatge i a partir de l'anàlisi de l'estructura espacial d'una ressonància magnètica del cervell, predir si una persona té predisposició a patir esclerosi múltiple.

Aquesta tècnica, tal com assenyala Gómez-Hernández, s'ha utilitzat també per a atrapar delinqüents: "En determinades ciutats nord-americanes s'ha detectat l'existència de certs patrons espacials en la distribució dels criminals, per la qual cosa s'han usat tècniques de krigatge per a investigar crims, sospitosos, etc.".

Al seu torn, el professor d'Hidrogeologia de la UPV destaca que, en aquest àmbit, "ens interessa també conèixer la distribució espacial de la conductivitat hidràulica en el subsòl amb la finalitat de poder modelar després el moviment de l'aigua".

Notícia UPV TV

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors