Gestió mediambiental

L'IEAMA-UPV desenvolupa un sistema que radiografia les necessitats hídriques dels cultius de cítrics a partir de tècniques de teledetecció

[ 13/04/2016 ]
Gestió mediambiental

Un equip de l'Institut Universitari d'Investigació d'Enginyeria de l'Aigua i el Medi Ambient de la Universitat Politècnica de València (IEAMA-UPV) ha desenvolupat un sistema que permet obtenir una radiografia completa de la situació hídrica dels cultius de cítrics per mitjà de la combinació d'una sèrie de tècniques de teledetecció.

El mètode és el resultat d'un treball experimental realitzat pel Grup d'Investigació de Xarxes Hidràuliques i Sistemes de Pressió de l'IEAMA de la UPV amb la finalitat d'ajudar a planificar les necessitats hídriques i calcular l'estrès de les plantes.

A partir d'imatges proporcionades per satèl·lits europeus i americans

Per a obtenir el diagnòstic de cada camp, els investigadors de l'IEAMA de la UPV parteixen de les imatges proporcionades per satèl·lits de teledetecció europeus i americans, les quals permeten analitzar algunes característiques dels cultius com la coberta vegetal o el vigor de la planta.

Miguel Ángel Jiménez Bello (IEAMA-UPV), explica que el sistema "analitza la informació obtinguda a través de satèl·lits en la banda tèrmica, la qual cosa permet mesurar la temperatura del cultiu i determinar el seu estrès hídric. La base metodològica es va desenvolupar a Holanda i als Estats Units, però no estava parametritzada per a cítrics, que és el que hem fet nosaltres".

Compara l'evapotranspiració real del cultiu amb les necessitats òptimes d'aigua

Per a calcular de manera més precisa l'estrès de la planta, el sistema desenvolupat des de l'IEAMA de la UPV analitza l'evapotranspiració real del cultiu i la compara amb les necessitats òptimes d'aigua. D'aquesta manera, pot saber-se si l'estrès hídric està per sobre del tolerable o si els cultius es reguen en excés.

"El sistema inclou les estacions meteorològiques del SIAR, la lectura dels comptadors, cartografia. Tot això en temps real. I quasi tot el procés està automatitzat", destaca Jiménez.

Programació setmanal que combina graus d'estrès i previsions meteorològiques

L'aplicació del sistema ideat pels investigadors de la UPV permet realitzar una programació setmanal del reg, ajustant les necessitats hídriques dels cultius al grau d'estrès que tenen els arbres i les previsions meteorològiques per als dies següents.

"Gràcies a això", prossegueix Jiménez, "aquesta metodologia permet prendre decisions de manera instantània. Es diferencia del sistema tradicional en el fet que aquestes s'adopten amb les dades climàtiques anteriors a la programació i no amb el que passarà en el futur".

Un cultiu estressat no necessàriament està en mal estat

Jiménez explica que el fet que un cultiu es trobe estressat no significa que estiga en mal estat. De fet, "en determinades èpoques de l'any, per exemple a l'estiu, no és dolent que un cítric es trobe amb un 20% o un 30% d'estrès. Això només vol dir que la quantitat d'aigua que se li està subministrant és un 20% o un 30% menor que la que s'ha mesurat en situació òptima de no estrès. No repercuteix en la producció final".

Per tant, gràcies a aquests sistemes de teledetecció, es poden calcular, en una gran superfície, tant les necessitats hídriques dels cítrics com el grau d'estrès que suporten, amb la finalitat de determinar si es troben dins dels valors tolerables i poder evitar, si hi ha el risc, una minva en la producció.

Un ús eficient de l'aigua capaç de generar una producció per damunt de la mitjana

Al seu torn, aquest model promou un ús eficient de l'aigua que permeta obtenir la màxima producció amb la mínima quantitat d'aigua. No en va, Jiménez ressalta que, després de 3 anys programant les necessitats hídriques en diferents parcel·les -proporcionant una sèrie de recomanacions per a cada explotació, determinant el llindar màxim i mínim d'aigua que necessita la planta-, s'ha comprovat que "la nostra producció se situa per sobre de la mitjana".

En l'actualitat, el sistema s'està aplicant a escala de comunitat de regants en algunes parcel·les del municipi valencià de Picassent. Anteriorment, ja va ser validat en col·laboració amb l'Institut Valencià d'Investigacions Agràries (IVIA), a nivell experimental, en la parcel·la de la Reva.

El pròxim objectiu en què treballa l'equip de l'IEAMA de la UPV és "avaluar la capacitat del sistema per a assessorar comunitats de regants amb l'objectiu d'obtenir una major eficiència del reg amb la màxima productivitat", conclou Miguel Ángel Jiménez.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom