Maquinari multifuncional

La UPV obri el camí a una nova revolució de les telecomunicacions amb el naixement del xip òptic programable

[ 14/01/2016 ]
Maquinari multifuncional

Un equip d'investigadors de l'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia de la Universitat Politècnica de València (iTEAM-UPV) dirigit per José Capmany treballa actualment, a escala de laboratori, en el disseny i l'avaluació de nous xips òptics reconfigurables.

Els seus darrers avanços, de rellevància internacional en el món de les telecomunicacions, els ha publicats aquest mes la revista Nature Photonics, que a més dedica part del seu editorial a destacar els aconseguiments dels investigadors de la UPV en aquest camp.

L'equip de l'iTEAM-UPV ja va ser pioner fa tres anys a proposar el concepte

Fa tres anys, l'equip de la UPV va ser pioner a nivell mundial a proposar el concepte de processador òptic universal programable; en l'actualitat, es troba en la fase de caracterització d'un primer xip bàsic dissenyat i fabricat amb fosfur d'indi, capaç de reconfigurar-se per oferir dues funcionalitats: filtratge i mesurament instantani de freqüència.

Per a enguany, l'equip de l'iTEAM-UPV té previst, a més, realitzar el disseny de xips més complets que incorporen entre cinc i sis funcionalitats, amb la mateixa configuració de maquinari.

Reduirà de forma exponencial els costos de fabricació dels xips

"Es tracta d'un primer pas cap a una nova revolució en l'àmbit de les telecomunicacions", afirma Capmany, que indica que "el naixement del xip òptic programable i la seua futura implantació en el mercat permetran reduir de forma exponencial els costos de fabricació dels xips."

"En un futur no gaire llunyà", afig l'investigador de la UPV, "disposarem de xips genèrics, amb una configuració estàndard i un nucli universal, que es podran programar a demanda. Com que es tracta d'un únic tipus de xip genèric, no caldrà modificar els processos de fabricació -és el mateix en tots els casos, siga quina siga l'aplicació-, cosa que suposarà un estalvi significatiu en costos de fabricació i producció."

Diferents funcionalitats per a una única plataforma de maquinari

Això no obstant, més enllà dels avantatges econòmics, el xip òptic reconfigurable destaca per la gran operativitat que té. "Imaginem, per exemple, que vull fabricar tres tipus de circuits", explica Capmany, "un que faça de línia de retard, un altre per a generar senyals i un tercer per a filtrar. Fins ara necessitàvem fabricar tres tipus diferents de xips. En canvi, els nous xips reconfigurables eliminaran aquest handicap i permetran aprofitar la mateixa plataforma de maquinari per a aquestes funcionalitats diferents."

Els xips òptics reconfigurables seran de gran utilitat en múltiples camps, des de la biomedicina fins a la xarxa de comunicacions mòbils 5G. "En el cas de les telecomunicacions, i especialment en 5G i evolucions posteriors, permetran tenir estacions base més potents, amb la possibilitat d'ampliació en el futur segons que evolucionen els requisits, amb una grandària més reduïda i un menor consum de potència", conclou.

Junt amb José Capmany, darrere d'aquesta línia de recerca es troben Pascual Muñoz, Ivana Gasulla, Javier Sanchez-Fandiño i Daniel Pérez, tots ells pertanyents també a l'Institut iTEAM de la UPV.

Notícia en UPV TV

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors