Neurociència

La UPV i el CSIC dissenyen un nou dispositiu que facilitarà la identificació i el diagnòstic de malalties a través d'evidències histopatològiques

[ 08/01/2016 ]
Neurociència

Un equip d'investigadors del Centre de Biomaterials i Enginyeria Tissular la Universitat Politècnica de València (UPV) i el Consell Superior de Recerques Científiques (CSIC) ha dissenyat un nou dispositiu que permet millorar la realització d'histologies -estudis des d'un punt de vista estructural, morfològic i funcional- de tota mena de teixits orgànics, entre els quals hi ha el cerebral.

Per a obtenir un tall histològic, cal disposar d'una mostra de teixit a la qual es fa un tall extremadament fi, mitjançant l'ús d'un dispositiu denominat micròtom o vibràtom, que s'analitza posteriorment en un microscopi.

Supera la impossibilitat actual de fer seccions longitudinals al llarg d'estructures curvilínies

David Moratal, investigador de la UPV, assenyala que "els vibràtoms comercials que hi ha actualment sols permeten fer talls en un únic pla definit per l'usuari, i no és possible variar-lo una vegada iniciat el tall. Això impedeix fer seccions longitudinals al llarg d'estructures curvilínies, cosa que impossibilita l'estudi de la majoria de les trajectòries que segueix la informació al cervell, atesa l'anatomia corba d'aquest."

Amb el sistema desenvolupat -un accessori de posicionament que s'adepta a qualsevol vibràtom-, l'usuari pot modificar tant la posició com l'orientació de la mostra mentre el dispositiu està en funcionament, cosa que permet fer talls tomogràfics que segueixen una trajectòria tridimensional. Com a resultat, és possible disseccionar i estudiar in vitro circuits neuronals de llarg abast durant la realització d'experiments electrofisiològics.

Tot el sistema s'ha dissenyat mitjançant programari de desenvolupament 3D, i s'ha fabricat mitjançant sinterització làser selectiva. Està compost per diversos motors i un gran nombre de sensors que es monitoren des d'un ordinador i s'engloben en un accessori fàcil d'acoblar a la majoria de vibràtoms comercials que hi ha en l'actualitat.

Facilitarà la identificació de malalties i el diagnòstic basat en evidències histopatològiques

El dispositiu dissenyat per investigadors de la UPV i el CSIC obri la porta a una nova generació d'experiments electrofisiològics in vitro que afavorirà enormement l'avanç del coneixement neurocientífic.

Tal com explica Moratal, el cervell és una estructura tridimensional constituïda per circuits neuronals distribuïts a través de zones separades i que es comuniquen a través de connexions de llarg recorregut. "Gràcies a la seua capacitat per a tallar mostres de teixit viu seguint trajectòries corbes, aquest dispositiu permet preparar teixits per a estudis electrofisiològics en poblacions neuronals connectades funcionalment i localitzades en diferents regions cerebrals, per exemple. A més, facilita la visualització detallada d'un gran nombre d'estructures i òrgans", explica David Moratal.

Santiago Canals, científic titular del Consell Superior de Recerques Científiques a l'Institut de Neurociències de Sant Joan d'Alacant (CSIC-UMH), conclou que "aquesta nova visió de l'interior del teixit biològic permetrà facilitar la identificació de patologies i el diagnòstic basat en evidències histopatològiques". L'equip de treball el completen Darío Rubén Quiñones Colomer, Juan Antonio García Manrique i Ricardo Pérez Feito.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom