E2STORMED

La UPV acull el dijous 16 la Jornada sobre Gestió Innovadora de l'Aigua de Pluja i Millora de l'Eficiència Energètica en el Cicle Integral de l'Aigua

[ 14/04/2015 ]
E2STORMED

La Universitat Politècnica de València (UPV) acollirà dijous que ve, 16 d'abril, la Jornada sobre Gestió Innovadora de l'Aigua de Pluja i Millora de l'Eficiència Energètica en el Cicle Integral de l'Aigua, en la qual experts de tot Espanya presentaran i debatran sobre els últims avanços en aquests àmbits.

La jornada, organitzada per l'Institut d'Enginyeria de l'Aigua i Medi Ambient (IEAMA-UPV), es durà a terme en el marc del projecte europeu E2STORMED, liderat per la UPV.

Possible reducció de fins al 60% d'emissions de CO2

La gestió de l'aigua en els municipis és, normalment, l'activitat gestionada pels governs locals que requereix un major consum energètic. De fet, arriba a representar fins al 35% del consum municipal.

"Per això", explica Ignacio Escuder, professor titular de la UPV i coordinador del projecte E2STORMED, "hem d'esperar que les millores en l'eficiència energètica de la gestió del cicle urbà de l'aigua es traduïsquen en un important descens del consum d'energia. No en va, dades recents apunten al fet que l'eficiència energètica pot reduir fins en un 60% les emissions de CO2 lligades a aquesta activitat".

Els SuDS, una solució flexible i econòmicament eficient

El projecte E2STORMED ha analitzat al llarg dels dos últims anys l'impacte en l'eficiència energètica de la utilització de sistemes no tradicionals de gestió de l'aigua de pluja, com els sistemes de drenatge sostenible (SuDS), que representen una solució flexible i econòmicament eficient de drenatge urbà que pot ajudar a millorar el confort a les ciutats i disminuir la despesa en consum energètic.

"Els SuDS estan basats en tècniques senzilles i de sentit comú, com els aljubs, els paviments permeables, les cobertes vegetades i el disseny dels jardins, per a dirigir el vessament dels camins cap a les zones vegetades deprimides adjacents. Aquests sistemes permeten un millor funcionament del cicle urbà de l'aigua, la qual cosa afavoreix la seua sostenibilitat i comporta millores pel que fa a l'eficiència energètica", apunta Escuder.

El projecte E2STORMED -que conclou el pròxim mes de juny- pretén promoure la implantació d'aquests sistemes a ciutats mediterrànies, on el seu ús està poc estès, a diferència dels països anglosaxons i nòrdics.

Presentació d'un nou programari de suport a la decisió

A més, dins del projecte, s'ha desenvolupat un programari de suport a la decisió per a l'anàlisi multicriteri de les millors solucions per al drenatge urbà. Denominat també E2STORMED, es presentarà en el marc de la jornada.

El programari incorpora no solament criteris relatius a la quantitat i qualitat dels vessaments, sinó també criteris basats en els costos energètics, els serveis de l'ecosistema, etc. D'aquesta forma, qui prenga les decisions pot disposar d'una informació completa presentada d'una forma clara i senzilla.

"Es tracta d'una eina de gran utilitat per a avaluar la sostenibilitat de diferents actuacions urbanes en el cicle de l'aigua en general i en la gestió de l'aigua de pluja en particular. El seu ús contribuiria a millorar l'eficiència energètica del cicle de l'aigua", destaca Escuder.

Juntament amb la UPV, en el projecte E2STORMED treballa també l'Institut d'Enginyeria Energètica (IEE-UPV), així com nou socis més d'Espanya, Itàlia, el Regne Unit, Croàcia, Montenegro, Grècia i Malta.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic