CSN Vicent Serradell-UPV

La UPV i el Consell de Seguretat Nuclear creen una càtedra d'empresa en homenatge a l'eminent catedràtic d'enginyeria nuclear mort el 2013

[ 17/02/2015 ]
CSN Vicent Serradell-UPV

El rector de la Universitat Politècnica de València (UPV), Francisco Mora, i el representant del Consell de Seguretat Nuclear (CSN), Fernando Castelló, han ratificat avui l'acord de col·laboració pel qual queda formalitzada la càtedra d'empresa CSN Vicent Serradell de la UPV, que tindrà una durada inicial d'un any i el nom de la qual homenatja la trajectòria professional de l'eminent catedràtic d'enginyeria nuclear i exdirector del Laboratori de Radioactivitat Ambiental de la UPV mort el 2013.

Adscrita a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyers Industrials (ETSEI-UPV), el seu responsable és Gumersindo Verdú, catedràtic del Departament d'Enginyeria Química i Nuclear i membre de l'Institut de Seguretat Industrial, Radiofísica i Mediambiental (ISIRIM).

A la signatura de l'acord han assistit, en altres personalitats, Antonio Cejalvo, director general d'Energia; Javier Sales, director d'Operacions de la central nuclear de Cofrents; José Dominguis, president de GD Energy Services, i Adoración Arnaldos, directora de Titania.

L'objectiu, formar professionals altament qualificats en seguretat nuclear i protecció radiològica

La càtedra té per objectiu promoure la formació de professionals altament qualificats en seguretat nuclear i protecció radiològica. Per a això, l'acord preveu, entre altres activitats, la possibilitat de convocar beques i contractes predoctorals, convidar experts internacionals a impartir formació complementària a la UPV i subvencionar l'assistència a seminaris del CSN.

A més, la càtedra CSN Vicent Serradell de la UPV col·laborarà en el disseny i la impartició de programes de formació permanent, i organitzarà jornades sobre seguretat nuclear i protecció radiològica.

Major transferència de coneixement cap al món de la indústria

Durant l'acte, Fernando Castelló ha declarat que "el valor addicional de la càtedra és unir activitats de formació, recerca i innovació amb l'objectiu de guanyar eficiència en la col·laboració entre les dues institucions, i facilitar una major transferència de coneixement cap al món de la indústria".

Castelló es va referir, així mateix, a l'experiència del CSN en la col·laboració amb les universitats mitjançant càtedres com la que avui es constitueix, que és la quarta després de les signades amb les universitats politècniques de Madrid (una amb l'ETS d'Enginyers Industrials i una altra amb l'ETS d'Enginyers de Mines) i de Barcelona.

"En general, -va prosseguir- són un magnífic referent per al coneixement nuclear a Espanya i, en particular, la que avui se signa complementa i consolida la relació i les activitats que el CSN ha estat desenvolupant amb la UPV des dels anys 80. Fins ara, han suposat la realització de més d'una desena de projectes conjunts en els últims 10 anys, amb una dotació econòmica superior al milió d'euros."

El CSN destinarà 70.000 euros a la nova càtedra i 300.000 a altres projectes de col·laboració amb la UPV

Castelló, que també va indicar que el CSN té previst destinar, durant l'any 2015, 70.000 euros a la nova càtedra i uns 300.000 euros en diferents projectes de col·laboració amb la UPV, va manifestar el seu desig que "aquest nou marc de col·laboració es traduïsca en noves oportunitats, tant per als estudiants de la UPV com per a l'ocupació en la indústria valenciana".

Una iniciativa que aspira a consolidar-se en un projecte de col·laboració molt sòlid

Per la seua banda, el rector Francisco Mora ha destacat que "per a la UPV, aquesta iniciativa té diversos vessants molt interessants. D'una banda, és molt afí amb els estudis d'Enginyeria Industrial i Enginyeria de l'Energia que imparteix la UPV, i amb l'activitat que desenvolupa l'Institut d'Enginyeria Energètica (IEE-UPV), la qual cosa permetrà dur a terme projectes molt concrets amb els estudiants, visitar instal·lacions, tenir accés a informació de primera mà i treballar directament amb l'entorn professional del CSN.

"I, d'una altra, -ha continuat el màxim representant de la UPV- és una iniciativa que està molt ben dotada econòmicament i aspira a consolidar-se any rere any, la qual cosa dibuixa un horitzó de col·laboració a mitjà termini molt sòlid".

Vigila la qualitat radiològica del medi ambient

El CSN és l'únic organisme competent a Espanya en matèria de seguretat nuclear i protecció radiològica. Creat el 1980, s'encarrega des de llavors de la supervisió i el control de les instal·lacions nuclears i radioactives, com també de vigilar la qualitat radiològica del medi ambient de manera contínua i en temps real.

A més, el CSN autoritza cada projecte d'instal·lació nuclear i radioactiva, examina i concedeix llicències a les persones que hi operen, i és el responsable de coordinar una resposta en cas d'emergència nuclear o radioactiva.

Encara que en si mateix no és un organisme d'investigació, el CSN realitza i promou projectes de recerca en matèria de seguretat nuclear i protecció radiològica. No en va, desenvolupa el seu propi pla d'R+D per a fomentar la recerca en aquests camps i manté una intensa col·laboració amb les universitats.

Notícia UPV-TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant