Història del campus

La UPV presenta el llibre Universidad y Territorio. Estudio urbanístico del campus de Vera, obra de Carmen Blasco i Francisco Juan Martínez

[ 12/06/2014 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV) ha presentat, a l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura, el llibre Universidad y Territorio. Estudio urbanístico del campus de Vera, una obra dels professors Carmen Blasco i Francisco Juan Martínez que recorre la història del campus de Vera des dels inicis fins a l'actualitat.

L'acte, que ha comptat amb la intervenció dels diferents responsables de la gestió en infraestructures en la UPV des de la fundació de la institució el 1968, ha començat amb les paraules del rector, Francisco Mora, que ha destacat que "ara com ara, el campus de Vera s'ha convertit en un lloc meravellós, immers en la meitat d'aquesta joia que és l'horta valenciana, i perfectament connectat".

Prosseguint amb la seua intervenció, Mora ha qualificat el campus com "un espai ben equipat, que permet les interaccions i els punts de trobada entre els diferents membres de la comunitat universitària. El campus ha avançat molt en aquest quasi mig segle de vida. S'ha fet molt més amable i habitable".

La continuïtat com a resposta organitzada als inconvenients sorgits

Emilio Barberá i Antonio Hospitaler, responsables d'Infraestructures de la UPV en els anys 90 -una dècada clau en la història de la institució- han destacat la continuïtat entre els equips de govern de la UPV, "un fil conductor que ha fet possible enfrontar-se als infinits problemes d'una manera molt organitzada".

Tots dos exvicerectors, que han recordat com era treballar amb una secretària, un arquitecte i dos estudiants -"un equip increïblement reduït per al que era llavors el cos a cos de la gestió en instal·lacions i serveis i la llista inacabable de peticions"-, han repassat algunes de les fites de la història del campus: el pas de les sèquies, el desbrossament dels descampats, els accessos laberíntics, l'eliminació de les línies aèries entre edificis, l'anhelada obertura del carrer Ramón Llull, les obres de la piscina o el concurs per a construir la Ciutat Politècnica de la Innovació (CPI), entre altres.

En l'acte, els ponents han comentat els encerts i els errors de la seua gestió. Hospitaler, per exemple, ha confessat que lamentava haver enderrocat els últims vestigis d'una barraca valenciana en ruïnes que quedava enmig del campus. "I em van doldre molt els 25 milions d'euros actuals que vam invertir a construir places d'aparcament, una decisió qüestionable que, al meu entendre, competeix més al govern municipal que a una universitat", ha afegit.

Harvard (Estats Units) i Regina (Canadà), com a models

El llibre, publicat per l'Editorial de la UPV i que pot adquirir-se a la Llibreria de la UPV (Àgora, planta superior), recull abundant material gràfic: imatges dels primers anys -quan encara es deia Institut Politècnic Superior de València-, maquetes, mapes, croquis, etc.

A l'hora d'escometre la publicació, els autors van prendre com a model dues referències, els completíssims estudis realitzats sobre les universitats de Harvard (Estats Units) i Regina (Canadà), que presenten una anàlisi integradora de la realitat física del campus.

Carmen Blasco: "Els campus universitaris són àmbits urbans exemplars i que cal imitar"

Carmen Blasco ha explicat que "en l'actualitat, un campus és un àmbit urbà exemplar, que manca dels problemes que planteja un típic nucli urbà i, per tant, és més senzill de modelar. La governança d'una universitat és més saludable i no hi intervenen els interessos partidistes".

"Per això", ha explicat la coautora, "s'han convertit en un espill en el qual es miren les grans companyies, que ja no volen assentar-se en polígons industrials ni en parcs empresarials, sinó que imiten les propostes dels campus universitaris".

Francisco Juan Martínez: "Encara hi ha molts assumptes pendents"

Francisco Juan Martínez, per la seua banda, ha comentat que "l'estudi no és només un recorregut per la història de la UPV. En aquestes pàgines es recullen també diversos esbossos i propostes d'intervenció no executades".

Per al coautor, "encara hi ha molts assumptes pendents. És necessari solucionar els problemes de mobilitat i l'escassesa d'allotjaments, i és imprescindible reflexionar sobre la relació del campus de Vera amb la ciutat i l'horta, analitzant la realimentació que es produeix entre els tres espais, i estudiar si és possible harmonitzar els interessos de cada àmbit".

Notícia UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant