Detecció amb Blu-ray

Un sistema ideat per l'IDM-UPV empra la tecnologia Blu-ray per a detectar bacteris patògens i toxines en mostres biològiques

Un equip de químics del Centre de Reconeixement Molecular i Desenvolupament Tecnològic de la Universitat Politècnica de València (IDM-UPV) ha ideat un sistema de detecció de bacteris patògenes i toxines en mostres biològiques a partir de la tecnologia Blu-ray, un format analític senzill i econòmicament competitiu que pot aplicar-se tant en el diagnòstic clínic com en mètodes de control ambiental.

Tal com explica Sergi Morais, investigador de l'IDM-UPV, "utilitzem la superfície d'aquests discos comercials com a plataforma d'anàlisi per a realitzar els assajos i, després, amb el lector làser del gravador/lector, identifiquem els bacteris i en determinem la concentració".

Seguint aquest patró, l'equip ha analitzat l'ADN de dos bacteris patògens, la Salmonella typhimurium, responsable de la salmonel·losi, i la Cronobacter sakazakii, un paràsit intestinal. Segons Morais, "el mètode podria utilitzar-se per a detectar aquests o altres microorganismes en la llet materna o en diferents aliments".

Un nivell òptim de sensibilitat de detecció

Per demostrar que el sistema permet moltes altres aplicacions, els investigadors el van aplicar per a determinar la concentració en l'aigua de microcistines (toxines produïdes pels cianobacteris i causants d'alteracions gastrointestinals o reaccions al·lèrgiques). Tal com prossegueix Morais, "aquest format d'assaig pot usar-se també per a detectar, per exemple, biomarcadors tumorals, al·lèrgens alimentaris i medicamentosos, o plaguicides en l'aigua".

La validesa del mètode la permet l'òptim nivell de sensibilitat dels detectors, ja que "els nivells de contaminants en l'aigua i en l'aire estan regulats per unes directives que marquen un límit màxim de residus, i la sensibilitat de la nostra tècnica permet la detecció d'anàlits per sota del que estableix l'administració".

Una eina pràctica i econòmicament competitiva

El mètode de funcionament del sistema és el següent: les mostres es dipositen en petites quantitats sobre els discos en forma de bioxips (microarrays) (superfícies sòlides a les quals s'uneixen col·leccions de fragments d'ADN) o matrius bidimensionals.

Ángel Maquieira, investigador també de l'IDM-UPV, assenyala que "la naturalesa hidrofòbica de la superfície del disc Blu-ray permet la immobilització de proteïnes per adsorció passiva en format d'alta densitat (64 punts en cada gota d'1 mm2)".

"En la superfície de 90 cm2 d'aquests discos és possible la impressió de 138.000 punts de 125 µm de diàmetre" -afig-. "A més, el baix volum de mostra utilitzat (5-10 microlitres) i el baix preu del maquinari desenvolupat fan d'aquesta tecnologia una eina molt pràctica i competitiva econòmicament".

Exactitud i sensibilitat similars a les obtingudes amb tècniques convencionals al laboratori

Segons els investigadors, l'exactitud i la sensibilitat d'aquests dispositius electrònics són similars a les obtingudes amb tècniques convencionals al laboratori, com la reacció en cadena de la polimera (PCR) quantitativa . Encara que no és una metodologia oficial, el procediment suposa una estratègia molt pràctica per a descartar mostres abans d'aplicar altres tècniques d'anàlisi més exhaustives. "Les que siguen positives amb aquesta metodologia també ho seran amb la resta", aclareix Morais.

Les seues característiques fan, per tant, que la tecnologia Blu-ray siga una "alternativa prometedora" per a l'aplicació al desenvolupament de nous sistemes d'anàlisi utilitzats en diagnòstics clínics o per a usar in situ, en el camp, en el sector agroalimentari o per al control ambiental, ja que -tal com adverteix l'estudi- la falta de sistemes de sensors simples que combinen una gran resolució en la detecció i costos baixos és la causa que algunes tecnologies d'anàlisi no estiguen presents en les instal·lacions que tenen un pressupost limitat.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Notícies destacades

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant