Ecotrophelia Espanya

Un equip d'estudiants de la UPV guanya la quinzena edició d' Ecotrophelia Espanya amb un aperitiu elaborat a partir de raïm de pastor

[ 12/04/2024 ]

Estudiants de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agroalimentària i del Medi Natural de la UPV (ETSEAMN) ha guanyat el premi Ecotrophelia Espanya, i per tant, la representaran en la final d’Ecotrophelia Europa, que se celebrarà el pròxim mes d’octubre del 2024 a París.

El producte que han desenvolupat és l'aperitiu TIU, elaborat a partir del raïm de pastor o crespinell gros, planta silvestre de muntanya que tradicionalment s'ha adobat a les zones de la Marina Alta i la Safor.

La subdirectora d'Emprenedoria de l’ETSEAMN, Purificación García, mentora de l'equip, descriu TIU com una conserva que innova sobre tècniques culinàries ancestrals i un producte de proximitat: “Recupera un aliment local i el converteix en un producte global amb aires de modernitat”.

Ecotrophelia Espanya és un certamen organitzat per la Federació Espanyola d'Indústries d'Alimentació i Begudes, amb el suport del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, que reconeix els productes ecoinnovadors desenvolupats per estudiants de nivell universitari i d'instituts de formació professional en l'àmbit alimentari.

Aquesta ha sigut la quinzena edició d’Ecotrophelia Espanya i la cinquena en la qual un equip de la Universitat Politècnica de València ha resultat vencedor.

Tradició valenciana

La recepta de l'aperitiu TIU incorpora ingredients singulars, com el raïm de pastor (Sedum sediforme), i els complementa amb herbes aromàtiques de la Comunitat Valenciana com la saborija o sajolida, el romer i el timó. Es presenta en quatre variants de sabor que, segons Purificación García, aporten el toc de modernitat: cítric, oriental, amb herbes aromàtiques i amb all. “La seua versatilitat fa que siga un producte ideal per a prendre amb el vermut”.

El raïm de pastor adobat és un producte tradicional valencià, de les comarques de la Marina Alta i la Safor, de producció casolana, que es comercialitza en petites quantitats en establiments de proximitat i que no arriba a les botigues convencionals, segons indiquen des de l'equip.

Generació Espontània

El grup guanyador d’Ecotrophelia està integrat per estudiants de Ciència i Tecnologia dels Aliments, Enginyeria Agroalimentària i el doble grau.

Totes formen part de Fornejant Ciència, grup de Generació Espontània de la UPV, que cada any es planteja el repte de desenvolupar un producte innovador, econòmicament viable i sostenible, que complisca els criteris d’Ecotrophelia.

L'equip dissenya el pla de producció, de negoci i comercialització. “Han de presentar un producte que puga comercialitzar-se, l'envàs inclòs. Amb aquesta finalitat compten amb el gran suport de l'equip YUDesign de Generació Espontània de la UPV.

L'equip de Fornejant Ciència guanyador d’Ecotrophelia 2024 està compost per: Andrea Arauz Gálvez, Aitana Selfa Cánoves, Cristina Canet Primo, Natalia Gómez Pérez i Aitana Domínguez Piña.

“Per a nosaltres, guanyar no sols significa rebre un premi, sinó també el reconeixement de l'esforç conjunt i l'impuls a descobrir nous horitzons en l'àmbit alimentari. Estem molt emocionades per continuar aprofitant aquesta experiència per a continuar innovant i creixent juntes”, han afirmat.

Per part de YUDesign, integren l'equip: Alba Tomás Martínez, Claudia San Miguel Peñas i Lorenzo Soriano Martínez.

Quart lloc per a un altre equip UPV

La UPV ha obtingut una destacada quarta posició en el concurs Ecotrophelia amb la proposta d'un altre equip. Es tracta de la castanya gelada Kakiluxe, amb interior d'espuma gelada de caqui i recoberta de xocolate.

“S'ha volgut incidir en l'aprofitament del caqui, que en el cas del pèrsimon, no és apte per a fer melmelada”. La castanya gelada és un producte que, encara que no té un origen valencià, sí que es consumeix molt a la Comunitat Valenciana.

Des del punt de vista econòmic i ecològic, Kakiluxe és un producte sostenible, perquè utilitza caquis de grandària xicoteta i excedents.

L'equip de Fornejant Ciència que ha creat Kakiluxe està integrat per: Marta Cerdá Bernabé, María Gabriela Pascual Hergueta, Marcos García Hernández, María Fernanda Zambrano Navarrete, Carolina López Pérez, Almudena Crespo Herrera i Aïgues Vives Blat Fayós.

Han comptat amb l'equip de YUDesign, integrat per: Alba Tomás Martínez, David García Mata, Aitana Olmos Nuño i Nicole Guillín Sánchez.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom