Tractaments més eficaços

Un estudi internacional en el qual participa la UPV identifica un potencial biomarcador per a predir la resposta a la immunoteràpia en metàstasis cerebrals

[ 16/04/2024 ]

Un estudi internacional en el qual ha participat personal investigador del BDSLab de l’ITACA de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha descobert que l'arquitectura dels vasos sanguinis dins i al voltant d'un tumor cerebral està associada amb l'eficàcia del tractament. Això obri noves possibilitats per a tractar els tumors cerebrals actuant sobre els seus vasos sanguinis juntament amb el tractament farmacològic. Els resultats de l'estudi s'han publicat en el Journal of Neuro-Oncology.

La recerca va partir d'un assaig de fase 2 en el qual es va avaluar l'eficàcia del pembrolizumab, un tipus d'immunoteràpia basada en inhibidors de punt de control immunitari, específicament per a tractar metàstasis cerebrals de diverses histologies. “Vam explorar la relació entre l'eficàcia d'aquest tractament d'immunoteràpia i l'arquitectura vascular amb l'esperança d'identificar possibles mecanismes de resposta o resistència intracranial a la immunoteràpia en les metàstasis”, explica Elies Fuster, investigador del Biomedical Data Science Lab (BDSLab) de l'institut ITACA de la Universitat Politècnica de València.

44 pacients

En l'estudi, es van usar imatges d'arquitectura vascular (IAV), una mètrica quantitativa histològicament validada per a avaluar la fisiologia vascular tumoral in vivo. La IAV es va utilitzar per a analitzar l'arquitectura vascular tumoral i peritumoral abans i després del tractament amb pembrolizumab en 44 pacients de l'assaig.

“Vam descobrir que els tumors cerebrals que responien bé al tractament tenien una vasculatura més equilibrada de vasos petits i grans, i també mostraven signes d'un millor flux sanguini. Això ens permet plantejar que una xarxa equilibrada de vasos sanguinis pot ajudar a fer que el tractament funcione millor”, assenyala Elies Fuster.

Així, aquest estudi ha permès identificar un potencial biomarcador (imatges d'arquitectura vascular, IAV) per a predir la resposta a aquesta mena d'immunoteràpia en metàstasis cerebrals. A més, proporciona una base per a futurs estudis que exploren els moduladors de l'arquitectura vascular i els seus efectes en l'activitat immunitària dins del microambient tumoral, la qual cosa podria conduir a estratègies de tractament més específiques i eficaces.

“En identificar les característiques estructurals de la vasculatura que es correlacionen amb respostes positives a aquesta mena d'immunoteràpia, podrien desenvolupar-se noves dianes terapèutiques per a millorar l'eficàcia de la immunoteràpia. Els estudis futurs podrien centrar-se a combinar pembrolizumab amb agents que promoguen una xarxa vascular més equilibrada o que revertisquen els efectes negatius de la hipòxia sobre la vigilància immunitària. Aquests tractaments combinats podrien millorar significativament els resultats per als pacients amb metàstasi cerebral, oferint un enfocament més personalitzat i eficaç per a la teràpia del càncer”, destaca Elies Fuster.

Una revolució per al tractament de metàstasis cerebrals i altres tipus de càncer

Els passos següents en aquesta línia d'investigació se centraran en la relació entre l'arquitectura dels vasos sanguinis tumorals i la capacitat del sistema immunitari per a combatre el càncer.

“Combinant anàlisis òmiques avançades amb estudis detallats del funcionament d'aquests vasos sanguinis, volem descobrir els mecanismes precisos pels quals l'estructura dels vasos sanguinis tumorals pot afavorir o dificultar l'eficàcia de les immunoteràpies. Aquest enfocament integral pretén no sols confirmar els resultats obtinguts fins ara, sinó també aplanar el camí per a desenvolupar nous tractaments combinats més eficaços que es dirigisquen tant al tumor com al seu sistema de suport vascular, revolucionant l'enfocament del tractament de les metàstasis cerebrals i altres tipus de càncer”, conclou Elies Fuster.

Aquest estudi, en el qual ha participat la UPV, ha sigut liderat pel Centre de Càncer de l’Hospital General de Massachusetts (Facultat de Medicina de Harvard) i el Centre d'Imatge Biomèdica Athinoula A. Martinos (Hospital General de Massachusetts), juntament amb el Departament de Física i Radiologia Computacional (Hospital Universitari d’Oslo).

A més, ha participat també més personal investigador d'institucions de referència, com ara: l’Institut del Càncer Dana-Farber (Facultat de Medicina de Harvard), l’Institut de Tecnologia de Massachusetts, la Facultat de Medicina de la Universitat de Pennsilvània i l’Escola de Medicina Yale.

Notícies destacades

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors