Projecte LAMISTAD

Investigadors de la Universitat Politècnica de València participen en l'equip internacional que impulsa la instal·lació d'un sincrotró al Gran Carib

[ 11/03/2024 ]

Investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV), la Universitat Autònoma de Mèxic (UNAM) i el Centre Internacional de Física de Bogotà estan treballant en un projecte per a la construcció d'un nou sincrotró a la zona del Gran Carib. La revista Nature recull en l’últim número un article sobre la història d'aquesta iniciativa i les accions que s'estan duent a terme per a fer-ho realitat.

“El projecte en el qual estem col·laborant porta per títol LAMISTAD (Latin American International Synchrotron for Technology, Analysis, and Development) i té com a objectiu fer realitat la Font de Llum del Gran Carib. En el món de la ciència, les grans instal·lacions no sols marquen el camí cap a descobriments revolucionaris, sinó que també contribueixen al desenvolupament d'altes capacitats i a la igualtat entre regions: allí on s'erigeixen, sorgeixen oportunitats d'ocupació, millora d'habilitats i avanços en infraestructures clau”, destaca Pedro Fernández de Córdoba, investigador de l'Institut Universitari de Matemàtica Pura i Aplicada i catedràtic de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de la UPV.

Dins d'aquestes grans instal·lacions, els sincrotrons destaquen pel seu gran potencial en sectors tant científics com industrials. Entre altres camps, són essencials en àrees com la física de la matèria condensada, l'estudi de materials, el desenvolupament de nous medicaments i vacunes, així com en la caracterització de sòls i processos biològics.

No obstant això, l'accés a aquestes infraestructures és desigual a tot el món, i les nacions d'ingressos baixos i mitjans, en particular en el Gran Carib i Àfrica, s'enfronten a desafiaments significatius per a aprofitar aquestes eines científiques d'avantguarda. “I és precisament per a tractar de reduir aquesta bretxa i aprofitar plenament el potencial científic d'aquestes regions per al que estem desenvolupant el projecte LAMISTAD”, afig Juan Ángel Sans, investigador de l'Institut de Disseny per a la Fabricació i Producció Automatitzada i professor titular de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Aeroespacial i Disseny Industrial (ETSEADI) de la UPV.

El treball de Pedro Fernández de Córdoba i Juan Ángel Sans se centra en la part tècnica del projecte i en l'impuls de les accions de comunicació; entre aquestes, formen part de l'equip que està elaborant una proposta que es presentarà pròximament a la UNESCO per a aconseguir suport a aquest projecte.

“El camí cap a la construcció de la Font de Llum del Gran Carib no serà fàcil, però la seua realització podria representar un pas significatiu cap a l'equitat en l'accés a la ciència, a la tecnologia i al desenvolupament regional. En qualsevol cas, per a fer realitat aquesta visió, serà necessari un fort suport tant de la comunitat científica com dels responsables polítics i de les organitzacions internacionals dedicades a l'avanç de la ciència i la tecnologia”, afig Pedro Fernández de Còrdova.

Nou sincrotró llatinoamericà i en connexió amb Àfrica

Actualment, a Llatinoamèrica ja hi ha un sincrotró, en concret a la ciutat de Campinas, al Brasil. La infraestructura impulsada per LAMISTAD seria complementària i permetria abordar problemes més pròxims a la zona, per exemple, per a estudis en agricultura, arqueologia o patrimoni cultural.

A més, el projecte LAMISTAD està establint sinergies amb la iniciativa africana per a posar en marxa l’African Light Source, que cerca crear una instal·lació de sincrotró panafricana. “S'estan establint les bases per a una connexió entre Àfrica i Llatinoamèrica que impulse aquestes instal·lacions en totes dues zones del món”, afig Juan Ángel Sans.

Al costat dels investigadors i professors de la UPV, signen aquest article Víctor M. Castaño, per part de la UNAM, i Galileo Violini, director emèrit del Centre Internacional de Física de Bogotà.

Referència

Victor M. Castaño, Pedro Fernández de Córdoba, Juan A. Sans & Galileo Violini, Big science in Latin America: accelerate particles and progress. An advanced light source for research would boost growth in the Greater Caribbean region — scientific, economic and societal. Nature 627, 32-34 (2024). DOI: https://doi.org/10.1038/d41586-024-00598-4

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic