XR2 Industry

La UPV coordina el projecte amb el qual Europa aspira a reduir l'hegemonia tecnològica d'Àsia i els EUA en la realitat ampliada

[ 23/01/2024 ]

Potenciar l'ecosistema tecnològic europeu per a reduir l'actual hegemonia d'Àsia i els Estats Units és l'objectiu d’XR2 Industry (Tailoring Extended Reality to Industry’s Needs), el consorci continental coordinat per la Universitat Politècnica de València (UPV) que treballa per a crear una plataforma europea de realitat ampliada (XR) de referència a partir de la generació d'una versió nova del Lynx-R1, el primer casc de realitat ampliada europeu que fa competència a altres cascos d'empreses com Microsoft, Apple o Meta.

El projecte, d'una duració de tres anys, reuneix, juntament amb el LabLENI de la UPV, set membres més de reconegut prestigi internacional en l'àmbit: SupportSquare (Bèlgica), Altheria Solutions (Bèlgica), Flux50 (Bèlgica), Funding Box Accelerator (Polònia), TKorp (França) i Linder and Maoui Law Firm (Bèlgica).

A nivell d'objectius, XR2 Industry està escalada en tres etapes. La primera, la millora a nivell de maquinari de la futura versió del casc Lynx-R1. La segona, el desenvolupament d'una plataforma de programari d’XR adaptada a les necessitats de personal desenvolupador, recerca i indústria. En tercer lloc, el desenvolupament de projectes i casos d'ús de rellevància per a la futura hegemonia europea en matèria d’XR.

Aquestes etapes estan sent implementades sota un esquema de finançament en cascada que comporta el llançament de convocatòries de projectes i al qual poden presentar-se tant empreses com centres d'investigació.

“Aconseguir una interacció real de forma mixta amb el món físic és clau perquè, com els rellotges intel·ligents, les ulleres intel·ligents estiguen presents en el nostre dia a dia”

En concret, a més de la coordinació de tot el projecte, la labor del LabLENI de la UPV en el projecte és mesurar l'impacte de la nova versió del casc en treballadores i treballadors de la indústria 5.0, i avaluar la seua acceptació i integració en els processos industrials.

Per a aconseguir finalitzar amb èxit el projecte, Mariano Alcañiz, director del LabLENI de la UPV, incideix en diversos aspectes de rellevància d’XR2 Industry que estan en mans de la UPV.

“Un d'aquests”, explica Alcañiz, “és vigilar i dotar d'una adequada ergonomia cognitiva i física totes les aplicacions que es facen en realitat mixta, que és un aspecte al qual no se sol prestar l’atenció deguda. Per a aconseguir aplicacions que em permeten realment interaccionar de manera mixta amb el món físic, amb la veu, amb els gestos, amb la mirada, és fonamental que no hi haja interferències a nivell de visió o de gest. Aquest és un aspecte clau si volem, com se sol dir, que la realitat mixta entre en la cultura majoritària (mainstream), que, com ha ocorregut amb els rellotges intel·ligents, les ulleres intel·ligents estiguen presents en el nostre dia a dia”.

Una reducció provada dels costos industrials, i aplicacions potencials en àmbits tan dispars com el quirúrgic o el turístic

A nivell de reducció de costos, Alcañiz indica que està “àmpliament demostrat que, quan en les línies de producció s'utilitza realitat mixta, es produeix a menor cost amb major qualitat. Així ho testifiquen projectes que tenim al LabLENI amb Forvia, amb Stadler, etc.”.

En qualsevol cas, malgrat que el projecte “està en principi molt enfocat al que és indústria 5.0”, la seua dimensió i l’abast transcendeixen l'àmbit. “S'ha demostrat que la realitat mixta serveix per a la formació, per a la producció… La nostra línia de treball inicial és industrial, però l’XR té moltes aplicacions. A nivell quirúrgic, estem pensant ja en un projecte d'aplicació per a la planificació quirúrgica i el guiatge de cirurgians en temps real utilitzant realitat mixta, que és una tecnologia que també té aplicacions d'impacte en altres sectors, com per exemple, un que per a Espanya és molt important, el turisme”.

Finançada amb més de 9 milions d'euros, XR2 Industry s'emmarca en les accions d'Horitzó Europa, el programa marc de recerca i innovació (R+I) de la Unió Europea per al període 2021-2027.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom