Dietes més saludables i sostenibles

El projecte ReciclaSalud de la UPV i la conselleria de Sanitat analitzarà els excedents de caquis i de taronja com a prebiòtics per a una alimentació més saludable

[ 04/12/2023 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV) i la conselleria de Sanitat, a través de la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (Fisabio), han iniciat el projecte ReciclaSalud, que persegueix aportar beneficis en la salut mitjançant la modulació de la microbiota intestinal.

El projecte té per objectiu la revaloració dels excedents de caqui i del bagàs de taronja a través de la seua transformació en ingredients d'elevat valor afegit amb efecte prebiòtic sobre la microbiota intestinal i que puguen ser adequadament utilitzats per a la formulació d'aliments i dietes més saludables i sostenibles.

Els subproductes agrícoles contenen compostos com polifenoles, fibra i carotenoides que han sigut científicament relacionats amb els beneficis del consum de fruites i hortalisses. Aquests compostos bioactivos, és a dir, que influeixen positivament en les activitats cel·lulars i fisiològiques, arriben al còlon sense digerir o parcialment degradats. Llavors són metabolitzats per la microbiota intestinal produint metabòlits com els àcids grassos de cadena curta potencialment beneficiosos per a la salut.

ReciclaSalud contempla un assaig pilot de l'efecte prebiòtic d'aquests ingredients d'elevat valor afegit sobre la microbiota de dones postmenopàusiques amb processos inflamatoris crònics utilitzant el Simulador de l'Ecosistema Microbià Intestinal Humà (SHIME®) disponible en la UPV i que simula tot el procés digestiu (digestió oral, gàstrica, intestinal i fermentació colónica).

En els últims anys, el simulador SHIME® ha sigut millorat i validat per a estudiar tant la digestibilitat i bioaccesibilidad d'aliments com les possibles propietats prebiòtiques d'ingredients alimentaris sobre la microbiota intestinal o l'activitat metabòlica d'aquesta sobre diferents compostos bioactivos.

María José Gosalbes, doctora i investigadora responsable del grup ‘Microbioma humà, dieta i salut’ de Fisabio ha assegurat que “la població diana són dones postmenopàusiques, però aquesta aproximació es pot aplicar a altres grups com el geriàtric o a altres segments de la població amb requeriments nutricionals específics, com poden ser les persones atletes o esportistes”.

“Un altre dels objectius de l'estudi és l'aïllament i caracterització dels bacteris més abundants després de la fermentació colónica i potencialment beneficioses i així poder establir si compleixen els requisits establits per l'OMS per a ser considerats com a probiòtics”, ha expressat la investigadora María José Gosalbes.

Noelia Betoret, doctora i investigadora principal del projecte en la UPV, ha recalcat la importància de revaloritzar excedents de fruites com el caqui i subproductes com el bagàs de taronja. El processament d'aquests residus en forma d'ingredients d'interès per a la indústria alimentària, assenyala la investigadora, pot suposar un avanç important en la sostenibilitat i l'elaboració d'aliments més saludables.

Cooperació petites empreses

El projecte es durà a terme en els pròxims tres anys i comptarà amb el suport de ‘La Vall de la Casella Coop. V’, una cooperativa de producció ecològica les finques de la qual se situen principalment en els termes d'Alzira i Carcaixent. També compta amb la participació ciutadana de la Fundació Assemblea de Ciutadans i Ciutadanes del Mediterrani (FACM), una xarxa que promou el diàleg i l'acció ciutadana; i l'Associació Mensa Cívica, una associació sense ànim de lucre centrada en el menjar social, l'aliança territorial i sistemes alimentaris més diversos i sostenibles. Entitats amb les quals es realitzaran activitats de formació i difusió.

El projecte d'investigació ReciclaSalud s'inclou en la línia d'actuació ‘Garantia de subministrament d'aliments sans, segurs, sostenibles i accessibles’ del programa AGROALNEXT-GVA i compta amb finançament dels Fons Europeus Next Generation.

Programa POLISABIO

Aquest projecte naix en el marc del programa col·laboratiu POLISABIO entre Fisabio i la UPV, a través del qual es va finançar en 2018 un estudi preliminar per a avaluar l'efecte dels compostos bioactivos procedents de subproductes de fruites sobre la microbiota intestinal. Els resultats van ser satisfactoris i van formar part d'un Treball de Final de Grau presentat al setembre de 2019 i d'una publicació d'investigació en el Journal of Agricultural and Food Chemistry en 2020.

Notícies destacades

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors