HUME - Nou 'Hub' de Museologia Experimental

La UPV inaugura una plataforma per a investigar i assessorar museus i empreses sobre les noves tecnologies

[ 25/09/2023 ]

La tecnologia s'obri camí en tots els àmbits de la vida, també en llocs on el pas del temps sembla detenir-se: els museus. En el seu afany per millorar l'experiència de la gent que els visita i donar a conèixer la seua oferta, aquestes institucions fa temps que introdueixen gran varietat de dispositius i innovacions tecnològiques. Però, què ocorre quan una aposta es queda obsoleta més prompte de l'esperat? O, prèviament, fins a quin punt suposarà un avanç significatiu? Per a donar resposta a aquestes i moltes altres qüestions relacionades naix el Hub de Museologia Experimental (HUME) de l'Institut de Disseny i Fabricació (IDF) de la Universitat Politècnica de València (UPV).

L’HUME suposa un nou espai d'unió entre empreses, personal investigador, museus i institucions culturals que naix amb la finalitat de promoure en l'àmbit museístic la col·laboració, el coneixement, l'assessorament i l'impuls de tecnologies d'avantguarda com, entre altres, la realitat ampliada, la intel·ligència artificial i els metaversos.

Presentada en societat el passat 21 de setembre, en el marc de la 20th ICOM-CC Triennial Conference de Valencia, l’HUME està integrat en la Divisió de Realitat Ampliada de l’IDF, i el conforma personal investigador de diverses enginyeries, informàtica o belles arts el camp d'estudi i interès del qual radica en l'aplicació de noves tecnologies i el seu impacte en la indústria productiva i cultural.

Punt de confluència

Ana Martí, codirectora de l'HUME, assenyala que aquesta nova plataforma aspira a ser un punt de confluència entre les necessitats dels museus i el món universitari, a través de la capacitat del personal investigador per a testar, innovar i explorar les possibilitats en l'àmbit digital i tecnològic. A més, Martí afig que el mètode de treball “ha d'alinear-se en tot moment amb les estratègies establides per les institucions amb les quals col·laborarem”.

Treballar la pertinència

Per part seua, Clara Isabel Pérez, directora del Museu Comarcal de l'Horta Sud, considera “fonamental” la creació de l'HUME per a poder “treballar” la pertinència de la implementació de totes les noves tecnologies. “Estem parlant d'aplicacions complexes i, en molts casos, des dels museus desconeixem la manera més òptima d’aplicar-les segons els nostres objectius”.

Plataforma oberta a noves col·laboracions

Oberta a la integració de nous col·laboradors, l’HUME es presenta com una plataforma a la qual empreses, personal investigador i professionals poden unir-se mitjançant la inscripció en el formulari següent.

Les noves col·laboracions seran incloses en el directori d'empreses i entitats, seran promocionades en les seues publicacions impreses i en línia, podran participar en projectes conjunts, rebran assessorament personalitzat en l'ús de noves tecnologies i formaran part de les reunions informatives regulars del Hub.

La REMED

L’HUME naix a partir de l'experiència de l’IDF en l'organització de la REMED, una Xarxa de Museus i Estratègies Digitals coordinada des de la UPV i que ja compta amb més de 1.200 membres a Espanya i Amèrica Llatina, majoritàriament.

La REMED va sorgir a partir de l'alerta sanitària desencadenada per la COVID-19, amb la intenció de compartir, investigar i documentar els processos que estan experimentant els museus gràcies a l'ús de la tecnologia digital.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom