Tresors de la UPV

Antonio Alcaraz, dues vegades Premi Nacional, manté viva la impressió amb tipus mòbils al seu particular santuari de la història de la impremta

[ 18/09/2023 ]

El mes de maig passat, després d'analitzar un total de 154 obres, el Ministeri de Cultura atorgava el Premi Nacional al Llibre Millor Editat el 2022 a La vida de Lazarillo de Tormes y de sus fortunas y adversidades, dirigit i dissenyat pel professor del Departament de Dibuix de la Universitat Politècnica de València (UPV) Antonio Alcaraz, juntament amb l'extraordinari impressor i tipògraf Antonio Navarro.

El guardó, d'inqüestionable prestigi en l'àmbit dels llibres d'autoria, no és el primer aconseguit per una parella que es va conèixer l'any 2000, quan Alcaraz va contactar personalment amb Navarro després de quedar impactat en visitar l'exposició del centenari de la impremta del mestre saguntí.

Va ser llavors quan tots dos van iniciar una col·laboració que no sols els ha donat nombrosos premis (la seua obra Las Fábulas literarias de Tomás de Iriarte, editada pel Cavaller de la Blanca Lluna, va aconseguir el mateix guardó el 2008, a més d'obtenir el Premi al Millor Llibre Valencià 2007-2008), sinó que, encara avui, els reuneix al petit santuari creat per Alcaraz a la Facultat de Belles Arts de la UPV, una sala de poc més de 40 m2 que transporta les visites a l'era de la impressió predigital, amb calaixeres de fusta repletes de tipus mòbils de totes les grandàries i variants de lletra, i dominada per majestuoses màquines d'impressió del segle passat, entre aquestes, la Heidelberg d'aspes del 1955 en la qual han imprès l'obra guardonada.

L'admiració d'Alcaraz per Navarro no té dissimulació. “Fa més de 20 anys que col·laborem, i ell, als 85 anys, té moltes ganes de treballar, de venir ací i ensenyar la gent jove, de col·laborar amb nosaltres”, conta el professor de la UPV. “Ell té allà al fons una taula, amb el seu flexo, el seu..., el penjador… I ve, s'instal·la ací i es posa a compondre. Després, entre els dos, treballem amb aquesta màquina, amb la Heidelberg, que ell maneja amb els ulls tancats. La porta fenomenal perquè és amb la que treballava a la impremta, i la coneix molt bé. Llavors, fem un tàndem que ha funcionat… Ell posa el seu mestratge, el seu saber fer amb la impremta, i nosaltres la part d'innovació, de complicar-li la vida (riu), d'ara mesclaràs aquesta lletra amb aquesta, coses que normalment doncs no feia… i ha funcionat”.

L'origen del santuari

“L'origen de tot això? Sí, en principi soc jo”, explica Alcaraz amb humilitat. “Vaig començar amb una altra companya, que ja es va jubilar. Utilitzàvem la lletra com un material de complement en la part de xilografia, de gravat en fusta, perquè la forma d'impressió és igual, és impressió en relleu. Llavors, al principi, el vam posar en la classe on fèiem gravat en fusta, i després, a poc a poc, ens vam adonar que podia eixir d'aquest laboratori i tenir la seua pròpia importància. Llavors, començàrem a localitzar impremtes antigues. Primer ho fèiem nosaltres, però ara ja ens localitzen els impressors a nosaltres i ens diuen: ‘Escolta, que tinc una màquina’, però ací ja no ens en caben més. Tinc un altre projecte en ment, que ja coneix la vicerectora, i si poguérem fer-lo en algun moment, sí que podríem continuar portant material d'impremtes valencianes i reunir-lo ací a la UPV, però fa falta espai. Ací no cap res més (riu de nou), no cap res més…” repeteix somrient.

Una passió que es transmet

Per a Alcaraz, que cuida amb afecte cada creació, aquesta edició limitada de 80 exemplars els ha costat tres anys de treball (“són llibres que, a nivell comercial, ningú es pot plantejar”); ha presentat ja el llibre en Arts Libris, la principal fira nacional de llibres d'artista, i té intenció de “portar-lo on se m'ocórrega, a Mèxic, a Alemanya…”, el principal objectiu és, en tot cas, continuar inoculant la seua passió a les noves generacions.

“No és només tenir el material”, afirma, “és aprendre a utilitzar aquestes màquines, ensenyar als nostres alumnes com es treballa amb els tipus mòbils d'impremta… El sistema d'impressió és molt peculiar, molt diferent de tot el que fan ara, que majoritàriament és impressió digital. Això té una sèrie de característiques estètiques i tècniques que el fan absolutament meravellós. Llavors, si arribes a motivar gent jove en aquesta tecnologia, possiblement, evitarem que es perda”.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom