Revolució matemática

Personal investigador de la UPV descobreix un mètode més ràpid i precís per a calcular funcions de matrius que desplaça un sistema amb mig segle de primacia

[ 07/09/2023 ]

Des dels anys 70 del passat segle, la comunitat científica internacional havia descartat les aproximacions polinòmiques per a calcular funcions de matrius. Ara, investigadors del Grup de Computació Científica d'Alt Rendiment (High Performance Scientific Computing) de la Universitat Politècnica de València (UPV) han demostrat que poden ser més eficients i precises que les aproximacions racionals, les més utilitzades fins al moment.

El seu treball suposa una revolució en el camp de les matemàtiques, ja que permet deixar arrere el sistema emprat des de fa 50 anys per a calcular polinomis de matrius i aproximacions polinòmiques, ideat pels investigadors Larry Stockmeyer, de l'Institut Tecnològic de Massachussets, i Michael Paterson, de la Universitat de Warwick.

Aplicacions en robòtica, IA, mecànica quàntica…

Per a calcular funcions de matrius, els investigadors de la UPV han desenvolupat algorismes més ràpids i precisos que els existents, i han obtingut fórmules generals per a reduir encara més el cost computacional. Les funcions de matrius tenen nombroses aplicacions en camps com la robòtica, la intel·ligència artificial, la mecànica quàntica, la química quàntica, la connectivitat de xarxes, l’economia o l’aeronàutica, entre altres.

“Paterson i Stockmeyer van contribuir amb la seua proposta a facilitar el càlcul de polinomis de matrius, una operació realment costosa. El seu treball ha sigut i és fonamental en múltiples camps. Ara, el nostre permet fer un pas més del que van donar aquests investigadors el 1973, accelerant més encara aquests càlculs. Després de quasi 50 anys hem demostrat que les aproximacions polinòmiques poden ser més eficients que les racionals, i a més, estan donant resultats més precisos en els diversos casos en què les apliquem”, destaca Jorge Sastre, un dels fundadors del Grup de Computació Científica d'Alt Rendiment (Grup HiPerSc) de la UPV.

“Aquest és el futur de les funcions matrius, ja que amb aquestes es poden resoldre molts problemes de la física, l'economia, la química o la biologia de manera més eficient”, afig Sastre.

Els investigadors del Grup de Computació Científica d'Alt Rendiment de la UPV continuen treballant en aquest camp per a continuar millorant els mètodes de càlcul de funcions de matrius i explorant noves aplicacions pràctiques. “Aquest descobriment és un exemple més del potencial de la recerca científica per a millorar la nostra comprensió del món i resoldre problemes complexos”, afig Sastre.

La troballa del grup investigador de la UPV ha despertat l'interès internacional i ha obert noves línies de col·laboració, entre altres, amb el catedràtic Elias Jarlebring del KTH Reial Institut de Tecnologia d'Estocolm.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom