Nou model classificatori

Un estudi matemàtic UPV proposa imitar el sistema de competició de la Fórmula 1 per a augmentar la competitivitat de LaLiga

[ 28/08/2023 ]

Imitar el sistema de competició de la Fórmula 1 per a fer més competitiva LaLiga. Aquesta és la conclusió d'un estudi matemàtic realitzat per l'investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV) Francisco Pedroche. En el seu treball, conclou que tant LaLiga espanyola de futbol com la Premier League anglesa són quatre vegades menys competitives que la Fórmula 1, “la qual cosa acaba influint directament en l'interès de l'afició per un i altre esport”.

En el seu estudi, Pedroche va analitzar la competitivitat del campionat de Fórmula 1 en els últims deu anys per a, a partir d'ací, estudiar quin seria l'impacte de copiar el sistema de competició del mundial d'automobilisme.

“Introduir un nou sistema de classificació en cada jornada de la LaLiga seria senzill i fins i tot compatible amb el sistema actual. A part d'augmentar l'interès de l'afició per saber quin és el vencedor de cada jornada de futbol, les agències d'apostes públiques i privades disposarien d'un nou rànquing sobre el qual elaborar les seues travesses i apostes”, apunta Francisco Pedroche, investigador de l'Institut de Matemàtica Multidisciplinària (IMM) de la UPV i autor de l'estudi, presentat el mes de juliol passat en les Jornades Mathematical Modelling in Engineering & Human Behaviour (MME&HB2023).

L'estudi desenvolupat per l'investigador de la UPV no entra detalladament sobre com formular el nou mètode de classificació de la LaLiga. “Solament posa en valor que seria convenient imitar aspectes del sistema de competició de la F1 per a fer més atractiva LaLiga. El futbol disposa de moltes armes per a augmentar la seua competitivitat. Per exemple, un dels majors atractius d'un partit del futbol són els llançaments des del punt de penal. En quasi 100 anys d'història de lliga espanyola de futbol a ningú se li ha ocorregut una manera més excitant de començar un partit de futbol que “llançar una moneda a l'aire? El que hauria de fer-se és un torn de penals per a decidir el camp, i una altra, per a decidir qui comença a jugar. Així hauria de començar cada partit”, proposa Pedroche en el seu treball.

Mètode matemàtic

En el seu treball, Pedroche ha aplicat un mètode matemàtic que ja va utilitzar l'any 2020 per a analitzar el moviment de les llistes d'èxits musicals de Spotify. A més, prèviament ja havia aplicat versions anteriors per a avaluar precisament la competitivitat de quatre campionats de futbol europeus, en concret: la Bundesliga alemanya, la Premier League anglesa, la Serie A italiana i LaLiga espanyola.

“El mètode, el que permet, és assignar una competitivitat a un esport analitzant els canvis que es produeixen en les successives classificacions del campionat. En el cas de la Fórmula 1, es compten els encreuaments de pilots i equips d'un gran premi a un altre. En el cas de les lligues de futbol, es compten els encreuaments dels equips en la classificació de les jornades successives del campionat. Bàsicament, cada GP és independent de l'anterior, i qualsevol classificació és teòricament possible. No obstant això, les lligues de futbol usen una classificació acumulant punts i és molt difícil que es produïsquen molts encreuaments en jornades successives, disminuint així la competitivitat. Si d'una jornada a una altra hi haguera una inversió total de la classificació, la competitivitat seria del 100%. L'estudi obté que, en els últims deu anys, la competitivitat del futbol en LaLiga i La Premier ronda el 6%, mentre que la competitivitat de la F1 és d'un 24%. LaLiga hauria de facilitar majors canvis en la classificació d'una jornada a una altra” conclou l'investigador de la UPV.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom