GTIBoT

Investigadors de la Politècnica de València desenvolupa un petit robot de sobretaula per a persones majors

[ 21/04/2023 ]

Investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV), pertanyents a l'Institut Valencià d'Intel·ligència Artificial (VRAIN), han desenvolupat un nou prototip de petit robot de sobretaula per a persones grans que és capaç de monitorar el seu estat físic i anímic i recomanar diferents exercicis per a contribuir al seu benestar.

Anomenat GTIbot, el microrobot registra totes les activitats realitzades per la persona usuària i les emmagatzema per a un possible seguiment per part de la cuidadora o cuidador. A més, incorpora una càmera amb la qual és capaç de detectar i processar les seues emocions, i un conjunt de sensors que mesuren des dels nivells d'humitat i temperatura, fins als de CO¿ i compostos orgànics volàtils totals (TVOC). La informació proporcionada per aquests sensors permet al robot informar les persones cuidadores si alguns d'aquests valors sobrepassen nivells que puguen posar en risc la salut de la persona.

El microrobot disposa, a més, d'un sistema de reconeixement de veu, la qual cosa facilita molt la interacció amb l'usuari o usuària, fent que la comunicació siga molt senzilla per a qualsevol persona. “La interacció es realitza fonamentalment mitjançant veu, tant per a sol·licitar-li alguna cosa, com en les respostes que genera. Incorpora també una pantalla tàctil petita, que permet reforçar les respostes en àudio que genera l'assistent”, afig Jaime A. Rincón, investigador de l'institut VRAIN de la UPV i un dels desenvolupadors de GTIbot.

Accessible per a totes les persones

Segons apunta l’equip investigador de la UPV, un dels inconvenients dels assistents disponibles en el mercat és l’elevat preu, que els fa poc accessibles per a un important percentatge de la població, que normalment coincideix amb la que es troba en risc d'exclusió i és més vulnerable. No obstant això, amb l'aparició de nous dispositius més menuts, barats i potents, és possible adaptar un nou tipus d'assistents físics cognitius de baix cost que puguen ser accessibles a la major quantitat de població possible.

“Aquest és el cas de GTIbot, el cost i les funcionalitats del qual el fan especialment adequat per al col·lectiu al qual va dirigit: principalment, persones grans que viuen soles o que passen una gran part del dia en soledat”, destaquen Vicente Julian i Carlos Carrascosa, integrants també de l'institut VRAIN i desenvolupadors del prototip.

Monitorar el cor

GTIbot pot comunicar-se també amb diferents dispositius portàtils que porte la persona usuària, des d'una polsera de registre d'exercici fins a una cinta cardíaca. “En aquest cas, en poder registrar senyals del cor (ECG), el robot és un gran aliat per a vigilar persones majors amb problemes cardíacs; poden, fins i tot, analitzar el senyal i detectar fibril·lacions auriculars. A través de Bluetooth, el robot pot enviar els resultats de l'anàlisi al cuidador, al seu metge personal o a un centre de salut”, afig Cédric Marco Detchart, membre de l'equip del VRAIN de la UPV.

Sobre altres aplicacions, l'equip de l'institut VRAIN de la UPV apunta que GTIbot podria utilitzar-se per al monitoratge d'exercicis de rehabilitació o d'unes certes posicions en determinats tipus d'entrenaments, com per exemple, Pilates o ioga.

El treball forma part de la línia d'investigació en assistents cognitius de l'equip de l'institut VRAIN de la UPV, que se centra en l'aplicació de tecnologies de sistemes multiagent i aprenentatge automàtic per a l'assistència directa a persones grans o amb discapacitats cognitives o físiques.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom