Pluton UPV

Pluton UPV ha superat amb èxit la fase de preselecció del programa Fly Your Satellite! Design Booster de l'Agència Espacial Europea

[ 23/11/2022 ]

Pluton UPV, equip de 25 estudiants de la Universitat Politècnica de València (UPV) que forma part del programa Generació Espontània, ha completat una setmana de formació a l’ESTEC, el Centre Europeu de Recerca i Tecnologia Espacial, en el marc del programa Fly Your Satellite! Design Booster de l'Agència Espacial Europea (ESA).

L'equip va ser preseleccionat el mes d'octubre passat per a aquest programa, després d'haver presentat una proposta de satèl·lit (en concret un CubeSat) en què es descrivia la missió que calia realitzar, els detalls tècnics de la nau i altres aspectes relacionats amb l'organització del projecte.

Durant la training week, els/les membres assistents de Pluton UPV van rebre formació de primera mà d'expertes i experts de l'Agència Espacial Europea en temes relacionats amb projectes espacials, com ara: anàlisi de la missió, mitigació d'escombraries espacials, estacions de terra, operació de satèl·lits i molts altres. A més, van tenir l'oportunitat d'interactuar amb estudiants de la resta d'equips participants i conèixer les experiències d'altres projectes similars.

El programa ‘Fly Your Satellite! Design Booster’

Fly Your Satellite! és un programa educatiu de l'ESA que complementa la formació acadèmica rebuda a les universitats. Així mateix, forma part de l'oferta formativa de l’Acadèmia de l'ESA. És el resultat de la reeixida col·laboració entre l’ESA i les universitats dels països membres de l'ESA, així com Canadà, Letònia, Lituània, Eslovàquia i Eslovènia.

Gràcies a aquest programa, l’estudiantat té una oportunitat única per a aconseguir experiència pràctica en projectes espacials. Els equips participants dissenyen i construeixen un petit satèl·lit a les universitats i es beneficien d'una important transferència de coneixement de personal expert tècnic i organitzatiu de l'ESA, com també de l'accés a les instal·lacions de testatge dels subsistemes. A través de Fly Your Satellite!, l’ESA inspira l’alumnat universitari, i el prepara per realitzar carreres professionals en àmbits científics i tecnològics, en particular, en el sector espacial.

En particular, Fly Your Satellite! Design Booster treballa amb equips amb poca experiència que es troben en fases primerenques de disseny, en què es prenen les decisions més importants del projecte. Així, les persones membres dels equips aprenen a fer anàlisis i avaluar opcions mentre mantenen els objectius de la missió, considerant els recursos disponibles. Rebre suport d'experts i expertes de l'ESA en aquestes fases facilita el desenvolupament de futures activitats, atès que fer modificacions en el disseny és senzill i barat en comparació amb fases posteriors del projecte.

Fly Your Satellite! Design Booster té una durada de 18 mesos, fins al maig del 2024, data en la qual els equips seleccionats ja tindran un disseny detallat tancat i revisat, a més de testatges de subsistemes en diverses instal·lacions.

Estígia, el satèl·lit

Estígia és un CubeSat de mida 2U dissenyat per a volar en òrbita terrestre baixa (LEO en anglès) per Pluton UPV. Té com a càrrega útil un mòdul computacional amb una intel·ligència artificial incorporada, que permet implementar un assistent virtual, amb què es pretén establir converses a través de missatges de text.

“Els usuaris podran accedir a aquest servei mitjançant el telèfon intel·ligent convencional amb un petit transceptor de baix cost. El que és realment innovador d'aquest projecte és emprar el protocol de baix consum LoRa per a transmetre els missatges de text des dels terminals a terra fins a la IA a bord de la nau. Un fet inèdit en el món dels petits satèl·lits, on tot el processament se sol realitzar a terra. Durant aquesta conversa, els usuaris podran preguntar directament al satèl·lit per paràmetres de la telemetria, com per exemple, la temperatura o l'estat de la bateria”, explica Guillermo Jarque, coordinador de l'equip.

Com en totes les missions espacials, hi ha una estació de terra que rep tota la telemetria disponible i duu a terme la correcta operació del satèl·lit. Aquesta estació de terra estarà situada, en el cas de Pluton UPV, a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació (ETSET) de la Universitat Politècnica de València.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom