Les teues emocions són sàvies: escolta-les

La UPV s'uneix al missatge de la Xarxa Espanyola d'Universitats Promotores de Salut (REUPS) sobre la importància del benestar emocional en la salut

[ 25/03/2021 ]

Seguint amb la campanya nacional #1MensajeSaludable, des de la Xarxa Espanyola d'Universitats Promotores de Salut (REUPS), de la qual forma part la Universitat Politècnica de València, ens parlen de la importància d'escoltar-nos, d'atendre les nostres emocions i d'ocupar-nos de millorar la nostra regulació emocional i, en conseqüència, la nostra salut.

Per això, des de la REUPS llancen aquest missatge saludable que ha realitzat la Universitat Rei Joan Carles amb l'eslògan: “Les teues emocions són sàvies: escolta-les”, amb l'objectiu de promoure el benestar emocional com a part fonamental de la nostra salut.

La paraula emoció prové d’emotio, en llatí, que significa moviment, impuls. Les emocions ens mouen, són dinàmiques i ens encaminen a realitzar una acció. Per exemple, la por ens porta a protegir-nos d'una amenaça o perill, i la tristesa ens impulsa a elaborar una pèrdua i a curar ferides.

Com defineixen Gross i Thompson (2007), "la regulació emocional consisteix en els esforços que fa l'individu, de manera conscient o inconscient, per a influenciar la intensitat i la duració de les seues emocions respecte del moment en què sorgeixen, l'experiència que comporten i la seua expressió".

Encara que en general parlem de la regulació emocional com un procés eminentment adaptatiu, "cal no oblidar que els esforços per modificar els nostres estats emocionals poden ser efectius i adaptatius, però també ineficaços, disfuncionals i, fins i tot, contraproduents" (Hervás i Vázquez, 2006).

En aquesta direcció, González (2020) assenyala que les estratègies de regulació poden reduir el malestar i fer-lo més manejable, o augmentar-lo i convertir-lo en sofriment. Canviar el nostre sistema a un altre que jugue més al nostre favor requereix primer deixar de fer el que ens perjudica per a, després, fer el que ens beneficia.

Salut emocional: sis consells per a millorar-la

Hi ha diversos models de regulació emocional (Hervás i Vázquez, 2006). Encara que no existeix consens total sobre les estratègies que contribueixen a una regulació emocional més adaptativa, es poden assenyalar algunes pautes que contribueixen a un maneig emocional saludable.

Entre aquestes pautes, figura connectar amb el teu cos i les teues sensacions; posar nom a l'emoció; donar-se permís per a sentir l'emoció; observar-la sense judici de valor; analitzar què ens diu aquesta emoció; posar en marxa estratègies per a regular i manejar constructivament aquesta emoció, i tractar-nos amb respecte, comprensió i autocompassió.

La regulació emocional: un art que s'aprèn

En definitiva, podríem dir que la regulació emocional és un art que s'aprèn durant tota la nostra vida i que juga un paper fonamental en la nostra salut. Cada vegada som més conscients de la rellevància que té l'educació emocional i, per això, es van ampliant els espais en els quals es treballa.

Des de la REUPS, ens recorden que, sens dubte, la universitat és un entorn idoni per a potenciar competències emocionals que contribuïsquen a una millor qualitat de vida de tota la comunitat universitària i a una formació integral de l’estudiantat, la qual cosa redundarà en beneficis per a la seua vida personal, professional, i per a la societat en general.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom