"Vull desenvolupar aplicacions perquè la vida de la gent del meu país siga més fàcil"

George Nyoma i Ochol Ayul, dos estudiants de Sudan del Sud, han cursat un semestre a la UPV gràcies a una beca Erasmus+ KA107

[ 10/02/2021 ]

George Nyoma Timon Musa i Ochol Ayul Mojowok Kak són estudiants d'Enginyeria Informàtica i han cursat un semestre a la Universitat Politècnica de València, gràcies a una beca Erasmus+ KA107, dirigida a alumnat no europeu i finançada a través del SEPIE (Servei Espanyol per a la Internacionalització de l'Educació) amb fons de la Comissió Europea. El camí fins a aconseguir-ho ha sigut difícil.

George i Ochol van haver d'abandonar el seu país, Sudan del Sud, fugint d'una guerra civil que l’assolava, escapant de la violència i la fam, immersos en una de les majors crisis humanitàries actuals segons l'ONU. Tots dos es van refugiar a Sudan, país del qual Sudan del Sud es va independitzar el 2011. George havia deixat els estudis universitaris i la seua família, a qui no veu des de fa quatre anys; Ochol sí que va poder viatjar amb els seus parents, amb una ferida de bala a la mà que encara li la incapacita.

A Sudan van ser admesos a la Universitat Comboni de Ciència i Tecnologia, un centre on la majoria dels estudiants són persones refugiades. Allí, després d'un procés de selecció exhaustiu, van poder optar a una beca Erasmus+ KA107 amb la qual realitzar una estada d'estudis a la Universitat Politècnica de València.

L'experiència a la UPV

George és extravertit. Afirma que no va tenir problemes per a adaptar-se a València i, malgrat la pandèmia, ha fet amics de diversos països europeus. Ochol, més tímid, afirma que al principi li va costar adaptar-se, però que,gràcies al curs d'espanyol que va fer en aterrar a la UPV, va superar la barrera de l'idioma, i ara l’entén i pot parlar-lo una mica. Els dos han espremut al màxim l'aprenentatge en la universitat, conscients de la gran oportunitat que han tingut. George destaca la disponibilitat del professorat: “Sempre estan ací per a respondre't i per a escoltar-te”, i l'actualització del temari. A Ochol el que més l'atrau és que es pose el focus en la pràctica i no tant en la teoria.

George i Ochol van arribar a la UPV al setembre del 2020 i tornen a Sudan aquest 13 de febrer. A tots dos els encantaria continuar l’estada d'estudis a la UPV, però saben que cediran l'oportunitat a altres estudiants de la Universitat Comboni, que arribaran pròximament a la UPV. A ells ja els va precedir un alumne de la Comboni, Federick Batista Tito.

Només se'ls entristeix la mirada quan se’ls pregunta per les seues aspiracions en el futur, cosa que sol il·lusionar els joves estudiants: “Jo sé el que vull, però ho veig molt difícil”, mussita George. “U pot fer plans, però després les coses ixen d'una altra forma”, murmura Ochol.

Davant la insistència de la periodista s'animen, encara que només gosen expressar els seus somnis fent ús del condicional i amb la mirada posada a beneficiar les persones del seu país. “Si puc completar la meua formació, jo vull desenvolupar aplicacions perquè la vida de la gent del meu país siga més fàcil”, afirma Ochol. “Si guanye experiència en Enginyeria Informàtica, m'agradaria crear la meua pròpia empresa de programari i aplicacions. També ensenyar a una altra gent, perquè puguen crear el seu programari ells mateixos. Si els estudiants no poden obtenir una bona formació, també podran venir a la meua empresa per a formar-se”, explica George.

Aprenentatge al servei del bé comú

Educar per a beneficiar la societat és una de les motivacions de la Universitat Comboni de Sudan, que s'autodefineix com “un lloc en el qual la ciència i la tecnologia estan al servei del bé comú”. Aquesta universitat està dirigida per l'orde dels Pares Combonians, que té una seu a Montcada; el seu director va ser qui va iniciar la relació amb l'Oficina d'Acció Internacional de la Universitat Politècnica de València.

La UPV es va bolcar per a fer-ho realitat, amb la implicació i el suport de l'Ambaixada Espanyola a Sudan i el suport del programa Erasmus+ KA 107 de la Unió Europea. Gràcies al seu treball, sis o set estudiants més procedents de Sudan podran completar una estada d'estudis a la UPV pròximament.

Ara George i Ochol tornaran al seu país d'acolliment, Sudan: “El país és molt inestable, l'any passat va haver-hi manifestacions, vagues… Ara està més tranquil, però la situació econòmica encara no és bona”, conta George. I la malaltia de la COVID-19, com està allí? George i Ochol s'interroguen amb els ulls: “No sé, crec que no hi ha molts casos ara”, diu Ochol. Una pandèmia pot no ser una situació tan crítica, en un context de patiment constant.

Notícies destacades

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors