Fàrmacs i dispositius cardiològics

El projecte SimCardioTest del Centre d'Investigació i Innovació en Bioingenieria desenvoluparà una plataforma estandarditzada i segura per a assajos 'in-silico'

[ 05/02/2021 ]

Personal investigador de la Universitat Politècnica de València forma part del projecte SimCardioTest, el principal objectiu del qual és demostrar la viabilitat, l'eficàcia i els beneficis dels assajos in-silico de fàrmacs i dispositius cardiològics.

La cerca de nous fàrmacs i dispositius és particularment difícil en el cas de malalties cardiovasculars, que continuen sent la principal causa de mort a tot el món, amb 18 milions de defuncions cada any, segons les estimacions de l'Organització Mundial de la Salut. Actualment, a Europa, 15 milions de persones viuen amb insuficiència cardíaca, que és una de les poques malalties cardiovasculars la prevalença de la qual continua augmentant. Més enllà del risc de mort, la insuficiència cardíaca té un impacte significatiu en la salut i el benestar dels pacients.

Malgrat el gran increment de la inversió en salut, el nombre de nous fàrmacs aprovats s'ha mantingut estable durant els últims deu anys. L'enorme augment dels costos de R+D+I, i la complexitat de les vies reguladores, dificulten enormement la comercialització de nous fàrmacs i posen en risc a moltes poblacions de pacients, que no reben una teràpia adequada.

Assajos in-silico

El grup de treball proposa que la modelització i simulació computacional pot crear evidències científiques, basades en investigacions controlades amb garanties de seguretat i eficàcia que inclouen exigències satisfactòries de seguretat, eficàcia i millor accessibilitat.

SimCardioTest desenvoluparà una plataforma estandarditzada i segura, accessible a través d'Internet, en la qual els assajos in-silico es podran executar de manera eficient. Amb aquest treball es podran accelerar les simulacions per ordinador per a assajar fàrmacs i dispositius mèdics, i facilitar l'explotació industrial i comercial dels resultats.

A més, SimCardioTest contribuirà a reduir la grandària i la duració dels assajos clínics en humans i contribuirà a reduir significativament les proves amb animals en els assajos clínics. També contribuirà a reduir els costos de desenvolupament i el temps de comercialització de nous fàrmacs, i nous dispositius mèdics.

Personal investigador de la UPV, en el projecte

SimCardioTest és un projecte Horitzó 2020 de la Unió Europea que compta amb un pressupost de 8 milions d'euros per als pròxims quatre anys.

L'equip de la UPV per a aquest projecte està liderat per Beatriz Trénor Gomis, i en ell participen Javier Sáiz Rodríguez, Lucía Romero Pérez i José María Ferrero i de Loma Osorio, que pertanyen al departament d'Enginyeria Electrònica i al Centre d'Investigació i Innovació en Bioingenieria (Ci2B).

El treball dels investigadors i investigadores de la UPV se centra en l'avaluació de l'efecte de diversos fàrmacs en l'activitat electrofisiològica del cor mitjançant simulació computacional.

Les sòcies del consorci SimCardioTest són deu institucions científiques i empreses provinents de França, Bèlgica, Itàlia, Noruega, Espanya i els EUA.

Notícies destacades

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors