Avançar en la interacció home-màquina, aprofitant tot el potencial que ofereixen la intel·ligència artificial i la internet de les coses, i preparar la indústria per a afrontar els reptes tecnològics de la pròxima generació, amb l’ajuda de tècniques com el 5G o la cadena de blocs (blockchain). Aquests són els objectius principals d’ASSIST-IoT, un projecte finançat per la Unió Europea a través del seu programa Horizon 2020 i que està liderat per la Universitat Politècnica de València. El projecte crearà una arquitectura de referència per a la nova generació d'internet de les coses, que aplicarà de forma experimental en tres camps: la gestió portuària, la seguretat laboral i el diagnòstic de flotes de vehicles.
Segons un estudi recent de Juniper Research, el nombre de dispositius industrials connectats a la internet de les coses (IoT n’és la sigla en anglès) arribarà als 36,8 mil milions el 2025; avui aquesta xifra se situa en els 17,7 mil milions. Molts d'aquests dispositius de IoT utilitzen les seues pròpies plataformes, amb la qual cosa la interoperabilitat i la connexió entre si és molt complexa. Igualment, les tecnologies d'aquest camp existents en aquest moment no són capaces de donar resposta als desafiaments plantejats, per exemple, per les tendències de realitat augmentada o seguretat extrema en les transaccions.
“El nostre objectiu en aquest projecte és desenvolupar noves solucions, basades en la intel·ligència artificial, que faciliten que la nova generació de tecnologies i dispositius “parlen entre si” per a oferir serveis de valor afegit centrats en l'usuari. El treball es basarà en el desenvolupament d'una arquitectura de referència que serà validada en entorns portuaris i en la indústria automobilística i de la construcció; en aquest últim cas, per a millorar la seguretat laboral del personal treballador mitjançant dispositius de IoT intel·ligents”, apunta Carlos Palau, catedràtic del Departament de Comunicacions en la ETSE de Telecomunicacions de la Universitat Politècnica de València.
El primer dels escenaris de validació que planteja ASSIST-IoT se centra en les terminals portuàries de contenidors. Els socis del projecte treballaran en el desenvolupament de diferents solucions de IoT i l'aplicació de tecnologies com codis QR i OCR, amb l'objectiu de contribuir a l'optimització logística i operacional d'aquestes terminals. A més, el projecte planteja també l'aplicació de dispositius de realitat augmentada i tecnologies immersives per a facilitar el treball del personal operador de les grues portuàries. I, en últim terme, la posada en marxa d'un nou sistema de control remot basat en l'arquitectura ASSIST-IoT, que permetrà als operadors i operadores conduir una grua des d'una sala de control.
“El nostre objectiu és atacar un dels punts febles del sector: permetre una explotació de les dades disponibles (i d’altres potencialment adquiribles) atorgant un alt nivell de fiabilitat a la informació i permetent una ràpida resposta davant de possibles esdeveniments”, apunta Ignacio Lacalle, investigador també del Departament de Comunicacions de la Universitat Politècnica de València.
El segon pilot del projecte es durà a terme a les instal·lacions de la constructora polonesa Mostostal Warszawa. Entre altres objectius, es planteja demostrar com dispositius IoT intel·ligents (sensors i actuadors) poden jugar un paper important dins d'un context tecnològic major per a la gestió dels riscos laborals i el monitoratge, tant del personal treballador (registrant paràmetres com la freqüència cardíaca, la temperatura o la resposta galvànica de la pell), com de factors ambientals (temperatura ambient o radiació UV).
En l'últim dels escenaris, el projecte validarà els seus resultats en una interessant aplicació orientada a la indústria automobilística. Es tracta de recollir una gran quantitat de dades en temps real, tant de la unitat electrònica de control (ECU en anglès) d'un cotxe, com de dades externes, per a diagnosticar fallades i extrapolar a tota la flota d'un mateix model. Es pretén, a més, analitzar tant els seus nivells d'emissions, com les prestacions mecàniques o l'estat de conservació de la carrosseria, i programar intervencions de manteniment i reparació.
Aquest pilot tindrà lloc dins de la Universitat Politècnica de València, i serà coordinat pel Departament de Comunicacions i el de Màquines i Motors Tèrmics, que utilitzaran un vehicle aportat per Ford (soci del projecte) i tecnologies com la realitat virtual i el 5G.
El projecte, en el qual participen 14 socis més de set països europeus, va començar al mes de novembre passat i s'estendrà fins al final del 2023.
Notícies destacades