Andreu Climent, a la final dels EIT Awards

L'investigador de l'Institut ITACA-UPV opta al premi europeu a la innovació per un dispositiu que facilita el diagnòstic i tractament de les arritmies

[ 03/12/2020 ]

Imagina que una nit et despertes amb el cor bategant com boig, i que et passa cada dia, et costa pujar escales, no pots dormir. La probabilitat que patisques un ictus o muires per qualsevol motiu s'ha multiplicat: pateixes una arrítmia cardíaca. Aquesta patologia afecta més de 10 milions de persones a Europa, i l'estadística indica que una de cada tres persones adultes patirem una arrítmia al llarg de la nostra vida.

Aquestes arrítmies es caracteritzen perquè una part del cor, l'aurícula, deixa de funcionar de forma coordinada i passa a activar-se uns quants centenars de vegades per segon. El principal problema radica en el fet que, per a més de la meitat dels pacients, no hi ha un tractament efectiu. Els pacients transiten entre fàrmacs, desfibril·lacions i múltiples intervencions invasives, i en aproximadament el 50% dels casos sense èxit.

En el mercat hi ha un alt nombre de sistemes de mapatge cardíac, però majoritàriament són invasius i requereixen introduir catèters dins del cor abans de saber si el tractament serà efectiu. No obstant això, les intervencions són complexes, cares, no estan exemptes de perill i només poden oferir-se a un nombre molt xicotet de pacients (entre el 3 i el 5%), i el que és pitjor, la seua eficàcia a llarg termini rares vegades supera el 65%.

Per a fer front a això, personal investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV) estudia, des de fa quasi dues dècades, els mecanismes d'aquestes arrítmies cardíaques, i desenvolupa tecnologia per a ajudar clínics i pacients, a fi de millorar l'eficàcia dels tractaments.

El seu últim resultat, fruit del treball conjunt amb l'Hospital Gregorio Marañón, és Corify, un dispositiu mèdic no-invasiu capaç de veure el cor com si hi haguérem introduït catèters, però de forma totalment segura i senzilla. “Aquesta tecnologia està més prop de ser un dispositiu mèdic comercial que puga ser utilitzat no solament en investigació, sinó per a millorar la vida de milions de pacients”, explica Andreu Climent, investigador del Ramón y Cajal a l'institut ITACA de la Universitat Politècnica de València.

Candidat a premi europeu a la innovació

Gràcies al desenvolupament d'aquest dispositiu, Climent ha sigut seleccionat per l'Institut Europeu d'Innovació i Tecnologia (EIT) per a la fase final dels EIT Awards, que se celebrarà de forma virtual els dies 8 i 9 de desembre.

Els premis de l’EIT distingeixen els emprenedors i emprenedores amb més talent d'Europa, que impulsen solucions als desafiaments urgents que afronta el continent en qüestions com el clima, l'energia, l'alimentació, la salut i les matèries primeres. Inclouen cinc categories, suposen un al·licient per a la labor de les persones emprenedores i fomenten la innovació amb segell europeu.

Andreu Climent és el candidat de la divisió de salut del EIT, EIT Health, i opta al premi EIT Innovators, que reconeix la importància dels equips i les persones que han desenvolupat productes i serveis de gran impacte. A més, hi ha tres categories més i un premi del públic, que brinda l'oportunitat a tothom de votar a la que consideren la millor innovació de totes i tots els finalistes.

“El desenvolupament de Corify és fruit del treball d'un equip multidisciplinari que combina les necessitats clíniques d'un servei com l'Hospital Gregorio Marañón amb la capacitat tècnica d'institucions com la UPV, la Universitat d'Oxford o ATOS. Per a mi, estar entre els finalistes suposa un enorme reconeixement a la labor d'investigació fonamental i la seua capacitat per a millorar la vida de les persones”, apunta Andreu Climent.

Els guanyadors de les cinc categories s'anunciaran en una cerimònia de lliurament de premis en directe el 9 de desembre a les 13.00 h.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom