Per una IA 'made in Europe'

L'institut VRAIN de la UPV, reconegut com a centre d'excel·lència per la Comissió Europea, participa en el projecte TAILOR

[ 26/05/2020 ]

L'institut VRAIN de la Universitat Politècnica de València (UPV), que ha sigut reconegut per la Comissió Europea com a centre d'excel·lència en investigació en intel·ligència artificial (IA), participarà en el projecte europeu TAILOR, una iniciativa clau per al futur d’aquesta a Europa.

La IA és una tecnologia essencial per a respondre a molts dels enormes desafiaments als quals ens enfrontem. Amb gran impacte en la nostra vida quotidiana, avui és clau en la gestió i resposta enfront de la COVID-19, i tindrà una incidència significativa en tots els sectors empresarials. A tot això ajudarà a fer front el projecte TAILOR.

Xarxes de centres d'excel·lència que potencien una IA ètica i fiable

Recentment aprovat per la Comissió Europea en el marc de l'acció Towards a Vibrant European Network of AI Excellence Centres (Cap a una xarxa de centres d'excel·lència en IA), TAILOR té com a principal objectiu el desenvolupament de xarxes de centres d'excel·lència amb la finalitat d'impulsar la capacitat d'investigació a Europa, augmentar així la seua condició com a potència investigadora en l'àmbit de la IA i, d'aquesta manera, fomentar el seu atractiu per al personal científic i persones amb talent. Al seu torn, s'espera que aquesta iniciativa contribuïsca al desenvolupament d'una IA ètica i fiable, una marca made in Europe.

En qualsevol cas, per a aprofitar totes les oportunitats que brinda i minimitzar els seus riscos, és necessària una IA fiable, centrada en l'ésser humà i que genere confiança. En aquest sentit, Europa està fent importants passos per a convertir-se en el centre mundial de la IA de confiança.

55 socis, quatre d’aquests espanyols

En TAILOR, impulsat per la xarxa internacional CLAIRE (a la qual pertany la UPV), participen un total de 55 socis europeus, tant universitats com centres tecnològics i empreses, referents internacionals tots en el camp de la IA. Entre aquests, es troba l'institut VRAIN de la UPV, un dels quatre integrants espanyols del consorci, juntament amb l'Institut d'Investigació en Intel·ligència Artificial (IIIA) del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), la Universitat Pompeu Fabra i la Universitat de Màlaga.

La perillositat de l'escassa regulació de la IA

“La fiabilitat continua requerint una important investigació bàsica”, destaca Vicent Botti, director de l'institut VRAIN i investigador principal del projecte a la UPV. “El propòsit de TAILOR és construir una xarxa sòlida d'investigació, que proporcionarà la base científica per a afermar una IA responsable, fiable, segura i transparent. El comportament de les persones està regulat per nombroses lleis, no obstant això, els algorismes estan subjectes a molt poques normes legals. Això és inapropiat i perillós, ja que els sistemes de IA interfereixen cada vegada més en les nostres vides, sovint sense el nostre coneixement. Això hauria d'estar controlat i TAILOR contribuirà a aquest control, a aconseguir una IA digna de confiança”, afig.

TAILOR establirà un full de ruta estratègic per al desenvolupament d’una IA de confiança, sustentada en cinc programes d'investigació bàsica. “Cada programa forma entorns virtuals d'estudi amb molts dels millors investigadors europeus de IA, que aborden els principals desafiaments científics identificats en el full de ruta”, apunta Botti. Així mateix, TAILOR impulsarà un conjunt de mecanismes de suport a la innovació, la comercialització i la transferència de coneixements a la indústria.

12 milions de pressupost

El projecte, finançat pel programa Horizon 2020 de la Unió Europea, disposa d’un pressupost de 12 milions d'euros i està coordinat per la Universitat de Linköping (Suècia).

Notícies destacades

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors