Newcotiana

Fan pública la seqüència del genoma de la 'Nicotiana benthamiana' per a facilitar la lluita contra la COVID-19

[ 16/04/2020 ]

Un equip científic internacional en el qual participa l'Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes (IBMCP), centre mixt del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i la Universitat Politècnica de València (UPV), ha posat la seqüència del genoma de Nicotiana benthamiana, una planta emprada com a biofactoria de biofàrmacs, a la disposició del personal investigador dels organismes, tant públics com privats, que el requerisquen.

La iniciativa, que té per objectiu contribuir a la lluita contra la COVID-19, està liderada per la Universitat Tecnològica de Queensland (Brisbane, Austràlia), i forma part del projecte Newcotiana, coordinat per l'investigador del CSIC Diego Orzáez, i finançat per la Unió Europea a través del Programa marc H2020.

El virus SARS-CoV-2 ha causat la major pandèmia des de la grip espanyola del 1918. En aquests moments, un gran nombre de grups d'investigació, públics i privats, estan desenvolupant vacunes per a combatre la pandèmia. Un problema important al qual s'enfronten és com produir aquestes vacunes de forma ràpida, en grans quantitats i a baix cost.

Una resposta a això consisteix a utilitzar les plantes com a biofactories, disciplina també coneguda en anglès com molecular farming. En concret, a les de Nicotiana benthamiana se'ls poden transferir ràpidament, i de forma transitòria, els gens amb els quals produir una vacuna. Les plantes com a biofactoria es cultiven en grans quantitats utilitzant tecnologies agrícoles simples i segures, la qual cosa facilita la producció a gran escala.

Utilitzada per a la teràpia contra l'Ebola

Diego Orzáez, investigador del CSIC a l'IBMCP i coordinador del projecte Newcotiana, explica que la Nicotiana benthamiana “és una planta estretament relacionada amb el tabac, que s'ha utilitzat àmpliament per a la producció de gran quantitat de productes biofarmacèutics, com el conegut còctel d'anticossos ZMapp utilitzat en la teràpia contra el virus d'Ebola. Diverses empreses la utilitzen en aquests moments com a plataforma per a produir vacunes experimentals enfront de la COVID-19”.

“Els investigadors del projecte Newcotiana”, afig, “modifiquem els gens d'aquesta planta per a millorar la seua capacitat de produir biofàrmacs més eficaços i en grans quantitats, per a la qual cosa necessitem conèixer detalladament el genoma de la Nicotiana benthamiana. Davant la crisi de la COVID-19, els grups involucrats en la seqüenciació del genoma de la planta hem decidit compartir immediatament les nostres troballes amb altres investigadors, com també amb empreses que desenvolupen vacunes i reactius de diagnòstic davant de la COVID-19”.

Des de reactius fins a molècules per a programes de vacunació massiva

El projecte Newcotiana, finançat per la Unió Europea, utilitza l'edició de gens en Nicotiana benthamiana com una eina per a la producció de productes biofarmacèutics útils.

“Quan començàrem el projecte fa dos anys, el SARS-CoV-2 no estava en el radar; no obstant això, des de l'inici de la pandèmia, diversos equips del projecte han començat a treballar en la producció de productes biofarmacèutics útils contra la pandèmia, des de reactius per a establir assajos immunològics ràpids, fins a molècules que poden usar-se en un programa de vacunació massiva. Esperem que això accelere el descobriment de nous productes biofarmacèutics i, finalment, contribuïsca a la lluita contra aquesta i futures epidèmies”, conclou Orzáez.

Notícies destacades

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors